Slide Pembentangan
Laporan
1.0 PENGENALAN
1.1 Sekolah
Perkataan
sekolah berasal dari Bahasa Latin iaitu ‘khole’, ‘scola’ atau ‘skholai’ yang
bermaksud waktu lapang yang diisi dengan perkara yang berfaedah seperti
membaca, menulis dan mengira. Sekolah merupakan satu institusi pendidikan yang
berbentuk formal kerana ia boleh mengubah pemikiran, tingkah laku dan sikap
murid-murid dan seterusnya dapat melahirkan generasi yang seimbang dari segi
rohani dan mental (Norazlinda Saad dan Surendran Sankrash, 2000). Mengikut Akta
Pendidikan pula, sekolah ditakrifkan sebagai tempat di mana sepuluh ataupun
lebih murid yang biasanya diajar sama ada di dalam sebuah atau lebih bilik
darjah untuk melakukan pengajaran dan pembelajaran. Menurut Mohd Yusuf Othman
(1999), sekolah merupakan institusi formal yang melaksanakan proses pendidikan
dari tahap pra sekolah hingga menengah atas. Setiap peringkat mempunyai silibus
atau kurikulum yang setiap satunya mempunyai matlamat dan objektif. Menurut
Kamus Dewan Edisi Ketiga (1994), sekolah bermaksud tempat untuk belajar dan
mengajar.
1.2 Persekitaran
Menurut
Kamus Dewan Edisi Baru (1989), persekitaran merujuk kepada keadaan sekeliling
(sesuatu) atau keadaan yang menjadi seperti latar belakang (seseorang atau
sesuatu). Persekitaran dapat dikaitkan dengan suasana atau budaya sekolah dari
segi fizikal, sosial, perkembangan intelek dan aspek penggunaan bahasa.
Persekitaran sekolah merupakan kawasan di sekeliling sesuatu tempat membawa
maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah
berfungsi untuk mencapai objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan manusia
yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah
baik serta memahami tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FBK). Persekitaran fizikal di sekolah pula merujuk kepada keadaan
yang mana terdapat reka bentuk bilik darjah seperti susunan meja, kerusi,
lampu, papan putih, tandas, pusat sumber dan sebagainya. Jadi, ia berfungsi
sebagai sokongan iaitu memberikan keselesaan dan meningkatkan keberkesanan
dalam pengajaran dan pelajaran di sekolah. Persekitaran psikososial yang sihat
adalah tentang keadaan di mana tempat pembelajaran pelajar tersebut selesa dan
aman serta bebas daripada segala gangguan yang menjadi ancaman pelajar
tersebut. Selain itu, hubungan interaksi antara pelajar dan pelajar, guru dan
pelajar, guru dan masyarakat telah menjadikan emosi seseorang pelajar itu dapat
merangsang pembelajaran dan meningkatkan pelajaran yang berkesan. Akhir sekali,
faktor yang memberikan kesan persekitaran psikologi ini ialah kaedah pengajaran
yang dirancang oleh guru, kepimpinan dan komunikasi yang mewujudkan pengajaran
dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan sempurna.
1.3 Sekolah
Dan Masyarakat
Masyarakat
merupakan satu kelompok sosial di mana ahli-ahlinya duduk di satu kawasan
tertentu dan hidup bersama untuk kepentingan bersama. Kelompok ini mempunyai
pemimpin, peraturan-peraturan dan norma-norma tertentu. Hal ini kerana
kerjasama tersebut dapat menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
serta kelicinan projek-projek kebajikan di sekolah. Hubungan antara sekolah dan
masyarakatnya amat rapat dan saling mempengaruhi antara satu sama lain.
Perhubungan yang sekian lama telah wujud membawa banyak kebaikan dalam proses
mendidik anak-anak untuk menjadi insan yang harmonis dan seimbang dari segi intelek,
emosi, jasmani dan rohani. Malah, hubungan sekolah dan masyarakat bagi
mendorong minat dan kerjasama masyarakat dalam meningkatkan serta mengembangkan
sekolah. Kindred, Balgin dan Gallagher mendefinisikan bahawa hubungan
kooperatif untuk menjaga dan mengembangkan saluran maklumat antara dua arah
yang efisien serta saling memahami antara sekolah dan masyrakat.
1.4 Guru
Dan Ibu Bapa
Dalam
melaksanakan impian negara untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai pencapaian
akademik yang baik. Pelbagai pihak perlu bekerjasama antaranya ialah sekolah,
guru, ibu bapa dan masyarakat. Mahat (2007), berpandangan bahawa sekolah perlu
mempunyai jaringan hubungan yang mantap dan akrab dengan ibu bapa untuk
kejayaan sistem pendidikan negara. Dalam sebuah sekolah terdapat persatuan yang
melibatkan ibu bapa dalam perihal anak-anak di sekolah iaitu Persatuan Ibu Bapa
dan Guru (PIBG). Menurut Mook (2009), PIBG adalah salah satu pertubuhan daam
sekolah yang boleh memainkan peranan besar dalam meningkatkan pencapaian
persekolahan murid-murid mereka. Ahli-ahli yang aktif boleh menymbangkan tenaga
dan sumbangan kewangan mereka dari semasa ke semasa demi kemajuan sekolah. Pada
setiap tahun, sekolah akan mengadakan mesyuarat PIBG atas urusan untuk
mengendalikan dan menyelesaikan pemasalahan pelajar sekolah dan anak-anak
mereka. Perkara-perkara yang dibangkitkan akan diselesaikan di dalam mesyuarat
tersebut. Jalinan kerjasama yang erat di antara pentadbir sekolah dan peneraju
PIBG akan menyakinkan semua warga sekolah dan waris pelajar iaitu ibu bapa bagi
membawa kejayaan gemilang kepada sekolah.
1.5 Isu
Pendidikan Semasa
Merujuk
kepada Kamus Dewan Edisi Kedua, isu merujuk kepada perkara pokok atau persoalan
sesuatu perkara manakala pendidikan pula merujuk kepada perihal atau perbuatan
mendidik. Isu pendidikan semasa di Malaysia bukan suatu perkara yang baru pada
abad ke-21. Hal ini kerana, isu pendidikan sering menjadi tumpuan utama dalam
kalangan masyarakat apabila timbulnya masalah-masalah yang berkaitan dengan
pendidikan. Kebiasaannya, isu pendidikan ini merangkumi masalah atau isu yang
berkaitan dengan guru, pelajar dan sistem pendidikan yang dijalankan di
Malaysia.
1.6 Pendidikan
Dan Globalisasi
Yusuf
al-Qardhawi (2001) dalam Asmawati (2005) mendefinisikan globalisasi sebagai
mensosialisasikan pola atau sistem tertentu yang dimiliki oleh sesuatu negara
atau kelompok sehingga menembusi dunia. Menurut Financial Time Lexicon (2013),
globalisasi menerangkan proses di mana ekonomi serantau dari negara, masyarakat
dan budaya telah bersepadu melalui rangkaian perdagangan global, komunikasi
imigresen dan pengangkutan. Pendidikan dan globalisasi sangat berkait rapat
dengan persekitaran sekolah. Hal ini kerana, sekolah pada masa kini telah
menggunakan teknologi semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Bagi tujuan pengajaran yang lebih baik di sekolah pada abad ke-21, di dalam
kelas telah diletakkan ‘smart TV’. Hal ini akan membolehkan pelajar mempelajari
ilmu yang berkonsepkan pendidikan globalisasi secara meluas. Pendidikan dan
globalisasi telah mendapat tempat di sekolah-sekolah Malaysia untuk kekal maju
dengan teknologi serta tidak ketinggalan maklumat yang berkaitan dengan
pendidikan.
2.0 OBJEKTIF
Kajian
ini dijalankan adalah untuk:
i)
Mengkaji
hubungan antara pihak sekolah dan masyarakat sekeliling.
ii)
Mengetahui
peranan guru dan ibu bapa dalam persatuan ibu bapa dan guru di sekolah.
iii)
Mengkaji
isu-isu pendidikan semasa di sekolah.
iv)
Mengenalpasti
perkara mengenai pendidikan dan globalisasi di sekolah.
3.0 SOALAN KAJIAN
i.
Bagaimanakah hubungan diantara sekolah dengan
masayarakat setempat?
ii.
Bagaimana penglibatan guru dan ibu bapa di sekolah
ini dalam mempengaruhi keputusan akademik dan kokurikulum sekolah?
iii.
Apakah isu – isu semasa yang berlaku di dalam
SEMASHUR?
iv.
Bagaimanakah pendidikan dan globalisasi
mempengaruhi pencapaian SEMASHUR?
4.0 Kaedah Kajian
Beberapa
kaedah kajian telah digunakan untuk mendapatkan maklumat dalam kajian ini.
Kepelbagaian kaedah adalah bertujuan untuk memastikan maklumat yang diperoleh
adalah tepat, jelas dab benar. Kaedah yang kami gunakan adalah kaedah
pemerhatian, temubual dan perbincangan kumpulan. Kami tidak menggunakan kaedah
soal selidik kerana data yang akan dapat mungkin tidak jelas dan terlalu umum.
4.1 Pemerhatian
Kaedah
pemerhatian merupakan kaedah penyelidikan yang digunakan untuk mengukur
pemboleh ubah penyelidikan. Kaedah ini dijalankan secara langsung bersama-sama
semua ahli kumpulan. Kami telah melawat di sekitar sekolah dan persekitaran
kawasan kajian. Melalui kaedah ini, kami telah mendapat gambaran yang jelas
mengenai kajian kami. Kaedah ini juga digunakan adalah untuk memastikan kawasan
kajian yang dikaji menepati ciri-ciri yang kami perlukan dalam kajian kami.
4.2 Temubual
Temubual
merupakan kaedah pengutipan data yang melibatkan interaksi antara dua pihak
atau lebih iaitu antara penemu bual dengan pihak yang ingin ditemu bual.
Temubual ialah kaedah terbaik untuk mendapatkan maklumat daripada responden
secara mendalam. Kaedah ini melibatkan dua peringkat iaitu secara formal dan
tidak formal. Dalam kajian ini, kami telah menemubual enam orang responden.
Semua responden memberikan maklumat yang jelas dan baik untuk membantu kajian
kami.
4.3 Perbincangan Kumpulan
Berdasarkan
kajian ini, perbincangan antara ahli kumpulan amat penting untuk memperoleh
maklumat dan mencapai satu kata sepakat dalam membuat kajian. Hal ini juga
penting untuk bekerjasama bagi memastikan kejayaan di akhir kajian ini.
5.0 Latar Belakang Kajian
Topik
kajian yang dijalankan oleh kumpulan kami ialah“ Sekolah dan Persekitaran”.
Kajian di sebuah sekolah menengah harian iaitu SMK Hulu Selangor, Batang Kali,
Selangor, telah dijalankan pada 20 Mac
2019, hari Rabu. Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor atau lebih dikenali
sebagai SEMASHUR merupakan sekolah berasrama penuh ke-38 dan terletak di Batang Kali, Selangor. Salah
satu sekolah berasrama penuh yang mendapat pengiktirafan sebagai sekolah berprestasi tinggi kohort-3 pada Disember 2012
dalam kebitaraan sukan ragbi, inovasi dan F1 in Schools.
Dibuka
pada tahun 2000, pelbagai kejayaan telah dilakar oleh warga sekolah ini.
Antaranya, SEMASHUR telah mencatatkan prestasi yang baik apabila berjaya
mendapat nombor 1 keseluruhan SBP dalam peperiksaan PMR pada tahun 2008 dan
mencatat hatrik pada tahun 2010, 2011 dan 2012 . Turut tidak dilupakan,
SEMASHUR berjaya menduduki tangga ke-2 dalam semua SBP dalam SPM 2002 walaupun
baru tahun pertama SPM diadakan di SEMASHUR pada ketika itu.
SEMASHUR
berkeluasan 60 ekar (40 ekar kawasan berumput dan 7 ekar kawasan kolam bekas
perlombongan). SEMASHUR boleh dihubungi melalui jalan Sungai Tua ke Batu Caves
(25km) atau ke Rawang (30km) melalui jalan Tg. Malim – KL. Pada 2009, Sekolah
Menengah Sains Hulu Selangor memiliki 352 pelajar lelaki dan 340 pelajar
perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 692 orang. Ia mempunyai
seramai 63 orang guru.
5.1
Latar Belakang Sampel
Seramai 2
orang sampel telah memberikan maklum balas terhadap temu bual yang kami
jalankan . Pemilihan sampel adalah secara rawak yang terdiri daripada seorang
guru kaunseling dan guru penolong kanan. Hasil temu bual kami sangat berkait
rapat dengan objektif kajian yang kami tetapkan. Kesemua sampel memberikan
respon secara terbuka dan memberikan kerjasama yang baik semasa kami
mengemukakan soalan.
6.0 Dapatan
Kajian
i. Hasil daripada temubual yang dijalankan
kepada seorang guru kaunseling
Sampel
pertama yang kami temu bual adalah merupakan seorang guru kaunseling di
SEMASHUR. Guru kaunseling tersebut bernama Puan Sarimah.
Kami
telah mengemukakan beberapa soalan kepada beliau mengenai sekolah dan
persekitarannya. Beliau memberikan respons yang sangat baik dan bersemangat
untuk berkongsi maklumat dengan kami. Sebelum itu, beliau menerangkan skop
tugas sebagai seorang guru kaunselor iaitu pembangunan dan pengembangan sahsiah
diri murid, peningkatan disiplin diri murid, pendidikan kerjaya murid,
psikososial dan kesejahteraan diri murid, pengurusan profil murid, pendidikan
pencegahan, konsultasi keibubapaan, Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) dan tambahan
skop adalah pengurusan serta pentadbiran sekolah.
Selain
itu, sampel kami iaitu Puan Sarimah telah menjawab objektif kajian kami iaitu
untuk mengetahui hubungan sekolah dengan persekitaran termasuklah ibu bapa dan
masyarakat. Ia juga dikenali sebagai Sarana Ibu Bapa dan Sarana Sekolah. Untuk
mendapatkan kefahaman yang lebih jelas, Sarana Ibu Bapa merupakan kumpulan
sokongan ibu bapa yang berperanan menambah baik prestasi akademik sekolah serta
mempergiat lagi aktiviti di luar bilik darjah pada masa depan. Konsep Sarana
Ibu Bapa dan Sarana Sekolah seumpama ini sebenarnya telah lama dijalankan di
negara maju dalam memastikan taraf pencapaian akademik dan prasarana
(kemudahan) sekolah mencapai standard yang baik serta membantu mendapat bantuan
kewangan daripada pihak swasta dalam pelbagai aktiviti sekolah. Inisiatif
Sarana Ibu Bapa dan Sarana Sekolah itu terkandung di bawah Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025. Contoh kerjasama yang telah dijalankan adalah
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan Majlis Penetapan Target untuk Pelajar
Tingkatan 3 dan 4, di mana ibu bapa datang bagi menyaksikan anak-anak mereka
berikrar. Sambutan dan kehadiran ibu bapa ke sekolah sangat baik lebih-lebih
lagi yang melibatkan pengambilan keputusan peperiksaan walaupun terdapat sistem
untuk menyemak keputusan berdasarkan atas talian. Pada masa tersebut, ibu bapa
akan menanyakan perkembangan anak-anak mereka, sahsiah dan displin mereka di
sekolah. Secara tidak langsung, hubungan sekolah dengan persekitaran
termasuklah ibu bapa dan masyarakat akan lebih erat untuk memastikan
kecemerlangan pelajar.
Menurut Puan Sarimah pelajar-pelajar memberi komitmen
dengan melibatkan diri dalam program yang menggabungkan SEMASHUR dan juga
sekolah-sekolah berasrama penuh di zon tengah iaitu SM Sains Seri Puteri
(Cyberjaya) dan juga SM Sains Bagan
Datoh(Perak). Antara sekolah harian yang terdekat dan pernah menyertai program
bersama SEMASHUR seperti SM Kuala Kubu
Baru dan SM Sg Buaya. Pencapaian SEMASHUR telah memberikan impak yang
besar dalam memperkenalkan identiti sekolah ini dalam pelbagai aspek. Baru-baru
ini pencapaian yang memberangsangkan dalam Sijil Pelajaran Malaysia(SPM)
seramai 33orang memdapat straight A dan seorang straight A+ dam bilangan
keseluruhan pelajar seramai 146 orang. SEMASHUR berada di kedudukan ke-14
antara sekolah berasrama penuh dan berada di kedudukan ke-18 di dalam Malaysia
yang merupakan sekolah terbaik dalam kecemerlangan SPM. Di samping memberi
tumpuan dari segi pembelajaran, pelajar SEMASHUR juga sangat aktif dalam
melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum dan antara ETOS dari SEMASHUR adalah
sukan Rugby dan juga Inovasi.
Menurut
pandangan beliau mengenai pengetua sekolah, beliau menyatakan bahawa pengetua
sekolah tersebut sangat mementingkan keceriaan persekitaran sekolah berada di
dalam keadaan yang baik. Beliau merancang dengan baik tentang cara
penyelenggaraan sekolah demi memastikan pelajar-pelajar dapat belajar dengan
selesa dan mengecapi kejayaan dalam hidup mereka. Sebagai contoh yang melalui
temu bual dan pemerhatian kami, pengetua di tempat kajian kami telah
memperuntukkan wang untuk menceriakan persekitaran sekolah dengan mengecat
pagar sekolah agar kelihatan lebih ceria. Perkara ini dilihat sebagai perkara
biasa tetapi impaknya sangat besar lebih-lebih lagi tentang kehadiran pelajar
ke sekolah kerana mereka berasa seronok untuk belajar dengan persekitaran
sekolah yang selesa untuk belajar.
Beliau juga telah meminta pekerja kebersihan menyelenggara kawasan yang
terbiar di hadapan bilik rawatan sehingga tampak lebih bersih dan indah untuk
dipandang.
Tambahan
pula, ada satu laluan untuk ke bilik kaunseling ini, terdapat sebuah galeri
penyimpanan piala yang baru sahaja dibuat pada tahun ini kerana sebelum ini
piala-piala tersebut tersembunyi. Segala pencapaian telah dipamerkan disitu
bagi membolehkan orang luar seperti pelawat untuk melihatnya dan memberikan
persepsi yang positif terhadap sekolah tersebut. Secara tidak langsung, memalaui
pameran piala-piala tersebut akan menaikkan semangat pelajar yang lain untuk
berusaha mencapai kejayaan dalam apa-apa bidang tidak kira dari segi kurikulum
atau kokurikulum. Sebaik-baiknya, pelajar perlu seimbang antara bidang
kurikulum dan kokurikulum kerana Falsafah Pendidikan Kebangsaan bermatlamat
untuk melahirkan individu yang seimbang dalam semua spek seperti jasmani,
emosi, rohani dan intelek. Oleh itu, pelajar perlulah berusaha untuk maju
hingga mencapai hasrat tersebut bagi memnuhi hasrat pendidikan di negara kita.
Mengenai
kemudahan atau prasarana sekolah pula, beliau menyatakan bahawa semua berada di
dalam keadaan yang baik. Pihak sekolah telah menyediakan inisiatif dengan
menyediakan satu buku kawalan sebagai laporan untuk memastikan jika ada
sebarang kerosakan peralatan di sekolah. Di dalam bilik darjah pula telah
mengamalkan pembelajaran abad ke-21, di mana susun atur meja di temgah dan di
tepi ada perbezaan. Susun atur ini dilaksanakan di dalam kelas yang kurang
pintar. Untuk kelas yang hujung juga, pihak sekolah telah melaksanakan sistem
“hand sign” bila mana cikgu mengangkat tangan bererti para pelajar dikehendaki
diam dan juga sistem“traffic light card” yang mempunyai 3 warna, merah tanda
tidak faham, dan jika pelajar faham, pelajar diminta untuk mengangkat kad yang
berwarna hijau. Paling terkini adalah, ‘gallery work’ dimana murid akan
menampal hasil kerja mereka di ruang belakang kelas ataupun di luar kelas, dan
terdapat juga tempat persoalan sekiranya ada soalan berkaitan pembelajaran akan
ditampal disitu. Semua guru telah sedia maklum tentang pembelajaran abad-21 ini
yang lebih mementingkan kecemerlangan pelajar dalam menuju Wawasan 2020.
Aktiviti pembelajaran abad ke-21 ini telah menampakkan hasil yang positif di
sekolah tersebut kerana ada pelajar yang telah menunjukkan peningkatan prestasi
yang baik dalam pelajarannya.
i. Hasil daripada temubual yang dijalankan
kepada seorang guru penolong kanan
Sampel
kedua yang kami temu bual adalah merupakan seorang guru kaunseling di SEMASHUR.
Guru kaunseling tersebut bernama Suhaine bin Mohamad.
Perkembangan sekolah dari sudut
akademik dan juga kokurikulum berkait rapat dengan perkembangan persekitaran
sekolah dengan sokonan ibubapa, tingkah laku pelajar, komitmen guru, dan juga
pekerja-pekerja lain seperti pembersihan sekolah yang menyebabkan perkembangan
SEMASHUR semakin meningkat. Dari sudut akademik, SEMASHUR telah mencapai
kecemerlangan yang sangat gemilang dalam peperiksaan PT3 mahupun peperiksaan
SPM. Dahulu PT3 dikenali sebagai PMR,
semasa PMR keputusan SEMASHUR telah berada dikedudukan pertama di Malaysia
sebanyak enam kali. Sumbangan ibubapa, guru, staf dan juga pekerja memainkan
peranan penting dalam memberi kerjasama kepada pelajar-pelajar dalam bidang
kurikulum. Seterusnya, dalam bidang kokurikulum pula, permainan sukan rugby
telah menaikkan nama SEMASHUR di peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa.
Antara kemenangan yang terdekat baru-baru ini SEMASHUR telah mendapat piala
johan di Malay College Kuala Kangsar (MCKK). Berita gembira ini juga telah
dikongsi bersama Utusan Online. Dalam bidang inovasi pelajar-pelajar SEMASHUR
hampir serata dunia telah dijelajah dan sering membawa pulang kemenangan.
Antara negara-negara yang pelajar SEMASHUR pergi adalah Korea, Dubai, Hong
Kong, Taiwan, Thailand, Abu Dhabi, dan South Africa. Walaupun dahulu SEMASHUR
mempunyai permainan F1 iaitu formula one tetapi disebabkan kos sangat tinggi
untuk menghantar satu pasukan ke Abu Dhabi dengan sekurang-kurangnya RM800
ribu. Oleh itu, permainan F1 telah diganti oleh pelajar SEMASHUR meningkatkan
bakat dalam bidang inovasi. Pada tahun 2018, SEMASHUR telah mendapat anugerah
kecemerlangan kokurikulum di peringkat Sekolah Berasrama Penuh pada kedudukan pertama.
Dalam memperoleh kecemerlangan dari
aspek kurikulum dan juga kokurikulum, banyak cabaran yang harus dihadapi oleh
guru, ibubapa, dan kakitangan sekolah. Cabaran-cabaran dalam kelompok guru dan
juga kakitangan serta dalam masyarakat merupakan faktor yang sangat penting
dalam memberikan pencapaian yang cemerlang. Di samping itu, SEMASHUR merupakan
sekolah yang sangat bagus dari segi hubungan dengan Persatuan Ibu bapa (PIBG).
Oleh itu, banyak dana yang diperolehi daripada pihak PIBG yang disalurkan kepada
sekolah untuk meningkatkan pencapaian akademik serta kokurikulum. Sebagai
contoh, dana yang disalurkan oleh ibubapa kepada sekolah memudahkan pihak
akademik dan kokurikulum menjalankan program untuk pelajar-pelajar SEMASHUR.
Selain itu juga, dana ini membantu dalam penyelenggaraan sekolah yang
melibatkan kerosakan kecemasan dan perlu dibaik pulih segera sebelum peruntukan
dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Ibubapa juga menyalurkan kepakaran
mereka dalam pelbagai bidang kerana ibubapa pelajar disini terdiri daripada
bidang profesional seperti akauntan, pensyarah dan sebagainya. Antara bentuk
kepakaran yang disalurkan adalah dengan memberi khidmat kelas tambahan dengan
bayaran yang rendah berbanding di luar kawasan sekolah. Sekolah ini terletak di
kawasan luar bandar, kemudahan awam di kawasan sekolah adalah sangat terhad.
Kemudahan pelajar kebanyakan pihak sekolah yang mengaturkan. Menurut Tuan
Suhaimie, beliau berharap cabaran sebegini bukanlah suatu isu besar kerana
SEMASHUR adalah sebuah sekolah yang akan cemerlang. Cabaran yang paling tinggi
dapat dilihat oleh beliau adalah bagaimana ingin menyatukan semua pihak dimana
kefahaman guru dan ibubapa pelajar untuk mencapai satu misi dan visi sekolah.
7.0 Analisis SWOT
7.1 Strengths (kekuatan)
Sekolah Menengah Kebangsaan Sains Hulu Selangor (SEMASHUR) mempunyai
banyak kelebihan dari segi kekuatan mereka. Kekuatan yang sekolah ini
merangkumi pelbagai aspek seperti kokurikulum, kurikulum, dan sumbangan
daripada pihak luar iaitu ibu bapa. Kekuatan pertama yang terdapat pada sekolah
ini ialah dalam bidang kurikulum. Sekolah ini merupakan sekolah kluster
kecemerlangan yang tidak asing lagi oleh pihak luar. Sebagai contoh, sekolah
ini telah merekodkan pencapaian spm yang sangat baik pada tahun 2018 dimana
keseluruhan bekas calon spm seramai 146 orang. Daripada jumlah yang besar itu
seramai 33 orang mendapat semua A dan seorang mendapat semua A+ dalam mata
pelajaranya. Selain itu, sekolah ini juga mendapat kekuatan daripada pihak luar
iaitu Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). PIBG telah banyak memberi sumbangan
kepada pihak sekolah bagi mengeratkan hubungan pihak sekolah dengan ibu bapa
dan meningkatkan prestasi sekolah. Sebagai contoh, pihak PIBG telah bekerjasama
dengan Fokus Point iaitu syarikat cermin mata untuk memberikan cermin mata
secara percuma kepada pelajar tinkatan 3 dan juga pelajar tingkatan 5. Pihak
PIBG juga telah mengadakan program di sekolah yang dinamakan sebagai borak
santai. Program ini bertujuan untuk pihak pibg bertanyakan tentang prestasi
semasa pelajar-pelajar yang mengambil peperiksaan seperti PMR dan juga SPM.
Langkah-langkah yang diambil oleh pihak PIBG ini membuktikan mereka juga
mengambil berat tentang hal-hal pelajar di sekolah. Di samping itu, SEMASHUR
ini juga tidak kurang hebatnya dalam bidang kokurikulum. Sekolah ini mempunyai
pasukan rugby yang digelar sebagai etos. Pasukan ini banyak mengharumkan nama
sekolah di pelbagai peringkat sama ada peringkat kebangsaan mahupun peringkat
antarabangsa. Sehubungan dengan itu, terdapat juga satu bilik khas yang
dinamakan galeri piala dimana kesemua hasil pencapaian sekolah itu dipamerkan.
7.2 Weakness (kelemahan)
Antara kelemahan yang terdapat di sekolah ini adalah tidak mempunyai
tempat perhimpunan khas di kawasan terbuka persekitaran. Hal ini menyebabkan
pihak sekolah terpaksa menggunakan tapak letak kenderaan para guru yang
bertentangan dengan pejabat sebagai tapak perhimpunan yang kecil bagi
pelajar-pelajar selain daripada dewan besar sekolah itu. Selain itu, juga fasiliti
yang terdapat di sekolah itu kurang memuaskan sebagai contoh kantin sekolah.
Kantin sekolah yang mempunyai kawasan yang tidak besar menyebabkan sukar untuk
menampung pelajar yang ramai. Perkara ini menjadi masalah bagi pelajar semasa
waktu rehat. Kelemahan yang paling ketara dapat dilihat di sekolah ini adalah
kekurangan dari segi pengangkutan. Sekolah ini terletak jauh dari perbandaran
yang menyebabkan tiada kenderaan awam seperti bas atau teksi lalu di kawasan
tersebut. Pihak sekolah terpaksa menggunakan bas yang telah disediakan untuk
pergi ke bandar-bandar terdekat.
7.3 Opportunities (peluang)
Sekolah ini juga mempunyai banyak peluang dalam meningkatkan dan
memajukan sekolah mereka. Mereka bukan
sahaja dapat menjalinkan hubungan dua hala dengan pihak luar, malahan mereka
juga dapat menjalankan hubungan dengan pihak luar Negara. Sekolah mereka telah
mengambil tempat dalam menyertai program inovasi yang diadakan di peringkat
kebangsaan mahupun peringkat antarabangsa. Bidang inovasi ini telah membawa SEMASHUR
ini ke seluruh pelusuk dunia seperti
Korea, Jepun, Taiwan, Thailand , Slovakia, dan Abu Dhabi. Hasil daripada
program inovasi ini bukan sahaja mengeratkan hubungan di dalam negara sahaja
akan tetapi menjalinkan hubungan yang baik dengan negara luar. Selain itu,
sekolah ini juga menerima baik dasar yang telah diperkenalkan oleh kerajaan
iaitu ‘Dual Language Programme’. Program ini bertujuan untuk memartabatkan
bahasa inggeris di sekolah itu. Program ini mempunyai banyak kelebihan kepada
pelajar sendiri dan juga kakitangan di sekolah dimana para pelajar dapat
menggunakan bahasa inggeris dengan sempurna dan seterusnya dapat menjalinkan
hubungan dengan pelajar daripada luar negara.
7.4 Threats (ancaman)
Meskipun sekolah ini mempunyai banyak kekuatan dan juga peluang, namun
begitu terdapat juga beberapa ancaman yang dihadapi di sekitar sekolah ini.
Disebabkan oleh deretan bangunan yang berdekatan, ianya member impak yang besar
kepada pihak sekolah itu sendiri. Selain itu, laluan ataupun persimpangan untuk
masuk ke sekolah itu sememangnya tidak selamat jika pelajar mahupun guru tidak
berhati-hati semasa di jalan raya. Hal ini demikian kerana jalan raya di
simpang untuk memasuki sekolah itu tidak mempunyai lampu isyarat yang boleh
mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya. Di samping itu, sekolah ini
terletak jauh daripada laluan masyarakat sekeliling menyebabkan keselamatan
sekolah terganggu. Pihak sekolah perlu berhati-hati bagi menjaga keselamatan
para pelajar untuk mengelakkan sebarang kecelakaan daripada berlaku.
8.0 Rumusan
Berdasarkan temubual yang telah dijalankan , kami dapat menyimpulkakn
bahawa hubungan sekolah dengan persekitaran termasuklah ibu bapa dan masyarakat
sangat berkait rapat yang mana dikenali sebagai Sarana Ibu Bapa dan Sarana
Sekolah. Sarana Ibu Bapa merupakan kumpulan sokongan ibu bapa yang berperanan
menambah baik prestasi akademik sekolah serta mempergiat lagi aktiviti di luar
bilik darjah pada masa depan adalah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan
Majlis Penetapan Target untuk Pelajar Tingkatan 3 dan 4, di mana ibubapa datang
bagi menyaksikan anak-anak mereka berikrar. tindakan ibubapa dalammemberikan
kerjasama dengan pihak sekolah mengenai anak-anak mereka dan hal-hal berkait
dengan aktiviti sekolah. Ibu bapa bersungguh -sungguh memberikan perhatian terhadap
perkembangan dan kebajikan anak mereka. Hal ini sangat terpuji kerana dapat
meningkatkan rasa kasih sayang antara anak dan ibubapa sekaligus hubungan rapat
dengan pihak sekolah. Sebagai seorang yang bergelar ibubapa harus memberikan
contoh teladan yang positif terhadap anak-anak mereka bagi melahirkan modal
insan yang berguna suatu hari nanti dan sangat mempengaruhi mereka dalam
perkembangan mereka meningkat dewasa menjadi insan yang berkualiti untuk masa
depan mereka sekaligus pemimpin untuk negara kita Malaysia. Sokongan yang padu
daripada ibu bapa pelajar sememangnya menjadi punca utama kejayaan anak – anak
mereka. Secara tidak langsung, hubungan sekolah dengan persekitaran termasuklah
ibu bapa dan masyarakat akan lebih erat untuk memastikan kecemerlangan pelajar.
Selain itu ,pengetua sekolah tersebut juga mementingkan keceriaan persekitaran sekolah
berada di dalam keadaan yang baik. Antara inisiatif yang Beliau telah lakukan
adalah merancang dengan baik tentang cara penyelenggaraan sekolah . Hal ini jelas melaui pemerhatian kami,
pengetua di tempat kajian kami telah memperuntukkan wang untuk menceriakan
persekitaran sekolah dengan mengecat pagar sekolah agar kelihatan lebih ceria.
Hal ini sememangnya memberi impaknya sangat besar lebih-lebih lagi terhadap
kehadiran pelajar ke sekolah kerana mereka berasa seronok untuk belajar dengan
persekitaran sekolah yang selesa untuk belajar. Bukan itu sahaja , Beliau juga
memastikan pekerja kebersihan
menyelenggara kawasan yang terbiar di hadapan bilik rawatan sehingga tampak
lebih bersih dan indah untuk dipandang. Kesannya, pelajar dapat menumpukan
sepenuh perhatian dalam kelas kerana kawasan persekitaran mereka yang bersih
dan selesa.
Walaubagaimanapun, terdapat kelemahan dan kelebihan
pada sekolah ini, Kelebihan utama adalah sokongan dan kerjasama dari PIBG
yang telah banyak memberi sumbangan
kepada pihak sekolah bagi mengeratkan hubungan pihak sekolah dengan ibu bapa
dan meningkatkan prestasi sekolah.. Langkah-langkah yang diambil oleh pihak
PIBG ini membuktikan mereka juga mengambil berat tentang hal-hal pelajar
sekolah. Seterusnya , SEMASHUR ini juga tidak kurang hebatnya dalam bidang
kokurikulum. Sekolah ini mempunyai pasukan
rugby yang digelar sebagai Attos. Pasukan ini banyak mengharumkan nama
sekolah di pelbagai peringkat sama ada peringkat kebangsaan mahupun peringkat
antarabangsa. Sehubungan dengan itu, terdapat juga satu bilik khas yang
dinamakan galeri piala dimana kesemua hasil pencapaian sekolah itu dipamerkan
Di samping itu, kelemahan yang terdapat pada sekolah
ini tidak menjadi halangan untuk mereka tetap berjaya dari segi kokurikulum
mahupun akademik mereka. Antara kelemahan yang dapat dilihat adalah pada
kawasan perhimpunan pelajar yang kecil dan tapak perhimpunan mereka pula
berkongsi dengan tempat parker kenderaan guru dan kakitangan di sekolah
tersebut. Hal ini sedikit sebanyak akan memberi kesan dari segi pengurusan ,
keselamatan dan masa untuk mengendalikan perhimpunan pelajar jika berlaku
kecemasan di sekolah. Bukan itu sahaja, kami juga dapat melihat keadaan kantin
mereka yang kurang fasiliti dan kelengkapan yang menarik untuk pelajar berehat
ketika waktu rehat. Namun begitu, sekolah ini mempunyai peluang yang tinggi
untuk lebih Berjaya di amsa akan dating dengan adanya program jalinan hubungan
dengan pihak luar dan masyarakat setempat.
Kesimpulannya, SEMASHUR adalah sebuah sekolah yang
bagus untuk pendidikan anak –anak kerana perkembangan sistem pendidikan,
persekitaran sekolah yang baik , hubungan antara guru dan ibu bapa yang baik
serta hubungan sekolah dan masyarakat yang bagus . Tidak dapat dinafikan lagi
bahawa sekolah ini juga Berjaya melahirkan graduan yang Berjaya bukan shaaja
dari segi akademik dan kokurikulum
,bahkan dari segi etika , sahsiah dan jati diri yang tinggi dalam diri pelajar
mereka.
Rujukan
Asmidar, N. (2014, Oktober 13). Sekolah dan
Persekitaran. Diperoleh pada Oktober 21,
2016, daripada Sekolah
dan Persekitaran: https://prezi.com/wreexehqehkl/sekolah
dan-persekitaran/
Fuji, B. (2015,
Ogos 21). Fungsi dan Peranan Sekolah dalam Pendidikan. Diperoleh pada
November 1, 2016,
daripada
http://www.trigonalmedia.com/2015/08/fungsi-dan
peranan-sekolah- dalam.html
Othman, M. K.
(2010). Peranan Sekolah dan Guru dalam Pembangunan Nilai. Journal of
General Studies , 118-127.
Razak, A. Z.
(2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya Terhadap Motivasi
Pembelajaran. Jurnal
Pendidikan , 3-19.
Sujak, S. (2013,
Mei 6). Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif. Diperoleh pada Oktober
1, 2016, daripada
http://pismppklihat.blogspot.my/2013/05/persekitaran
pembelajaran-yang- kondusif.html
Bakri,
N. (2005). Punca Prestasi Pembelajaran yang Lemah di Kalangan Pelajar Fakulti
Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia. Jurnal
Teknologi , 29-45.
Peta Minda
Rumusan
Bab
12 ini menceritakan tentang sekolah dan persekitaran. Sekolah merupakan sebuah
institusi yang ditubuhkan bertujuan untuk memberi kemudahan kepada golongan
yang ingin menuntut ilmu serta menyampaikan ilmu. Persekitaran pula membawa
maksud kawasan di sekeliling bagi suatu tempat. Persekitaran sekolah merujuk
kepada suasana dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan
sesebuah sekolah. Persekitaran sesebuah sekolah turut mempengaruhi perkembangan
pelajar di sekolah dari pelbagai aspek seperti akademik, sukan dan kokurikulum,
sosial dan lain-lain. Persekitaran sekolah terbahagi kepada dua bahagian iaitu
persekitaran fizikal dan persekitaran psikososial. Persekitaran fizikal ialah
kemudahan dan peralatan yang dibekalkan oleh pihak sekolah seperti bilik
darjah, papan tulis dan bahan pembelajaran. Persekitaran psikososial pula ialah
hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya seperti
suasana yang selesa dan mesra yang berupaya merangsang aktiviti pembelajaran.
Setiap sekolah hendaklah
menitikberatkan hubungan tiga dimensi di antara pihak sekolah, pihak ibu bapa
dan juga masyarakat. Hubungan yang mantap dan akrab daripada ketiga-tiga pihak
dapat memudahkan pencapaian matlamat atau objektif yang sama. Hal ini kerana,
sekolah merupakan sebuah institusi sosial yang tidak wujud secara
bersendiriran. Hubungan sekolah dan masyarakat penting kerana sesebuah sekolah
adalah lembaga sosial yang berfungsi untuk melayani anggota masyarakat seperti
golongan pelajar dan ibu bapa dalam bidang pendidikan. Kemajuan sekolah dan
kemajuan masyarakat saling berkoleborasi. Menurut Elsbree dan McNally, tujuan
hubungan antara sekolah dan masyarakat ialah mengembangkan mutu belajar dan
pertumbuhan anak-anak, meningkatkan mutu kehidupan masyarakat, memperbanyak
penyertaan masyarakat dan lain-lain.
Hubungan antara sekolah dan ibu bapa
sering dikaitkan dengan penubuhan PIBG sesebuah sekolah yang bertindak sebagai
orang tengah di antara guru dan ibu bapa. Hubungan yang mesra di antara guru
dan ibu bapa dapat memudahkan berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran
ketika pelajar berada di sekolah. Hubungan yang baik ini juga dapat melenyapkan
segala prasangka negatif antara ibu bapa dan guru. Sebarang perbincangan dan
permasalahan juga boleh dijalankan dalam suasana yang aman dan harmoni
sekiranya hubungan antara pihak-pihak yang terlibat dalam keadaan baik.
Isu-isu pendidikan semasa yang
sering timbul di kalangan guru ialah isu guru yang mengajar subjek yang bukan
opsyen atau luar bidang. Hal ini kerana pengambilan guru interim oleh Jabatan
Pelajaran Negeri (JPN) di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tidak
sepenuhnya mengikut opsyen pengkhususan graduan pendidikan, sebaliknya mengikut
kekosongan guru yang ada. Segelintir kes yang berlaku, wujud keadaan di mana
graduan pendidikan ekonomi dan bukan bersekolah dalam aliran agama diberi
tugasan untuk mengajar Pendidikan Islam sewaktu melaporkan diri. Selain itu,
isu tahap kepakaran guru dalam PdPc. Pihak sekolah dan guru hendaklah bekerjasama
untuk memastikan sekolah sentiasa berada di selangkah di hadapan melalui
perkongsian bestari. Globalisasi bererti fenomenan yang menjadikan dunia
mengecil dari segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan
teknologi maklumat. Pada era globalisasi ini, pelbagai bidang seperti politik,
sosial, ekonomi dan pendidikan turut mendapat kelebihan menerusi perkembangan
profesionalisme keguruan. Ia memperluaskan peluang kepada guru dalam
perkhidmatan dan guru dalam latihan dari aspek pendidikan guru dan peningkatan
taraf profesionalisme. Selain itu, guru juga dapat meningkatkan kemahiran ICT
dan interaksi global yang berupaya meluaskan konsep pembelajaran mengatasi
bilik darjah menggunakan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi yang disediakan
oleh kerajaan.
Secara kesimpulannya, sekolah dan
persekitaran sangat berkait rapat dan penting dalam proses pembelajaran dan
pengajaran di sekolah. Sekolah sebagai tempat kepada para pelajar untuk
menerima ilmu serta kepada para guru untuk menyampaikan ilmu perlulah berada
dalam keadaan yang harmoni dan teratur. Persekitaran yang lengkap dari segi
fizikal dan psikososial dapat meningkatkan minat pelajar untuk belajar dalam
suasana yang kondusif dan selesa. Selain itu, isu-isu pendidikan semasa yang timbul
juga perlulah diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak-pihak yang berkuasa
bagi memastikan permasalahan tersebut tidak akan berterusan dan memberikan
kesan negatif kepada mana-mana pihak. Guru juga hendaklah bersedia berhadapan
dengan pelbagai isu dan cabaran akan datang yang bakal dihadapi kelak. Pada era
globalisasi kini, guru juga hendaklah sentiasa peka dengan teknologi dan
kemudahan yang boleh digunakan dalam proses pengajaran di sekolah yang berupaya
menarik minat pelajar. Kemudahan yang dihasilkan pada era globalisasi ini
hendaklah dipelajari oleh setiap individu termasuklah guru dan pelajar agar
Malaysia dapat terus melangkah ke hadapan seiring dengan negara maju yang lain.
Babyliss Pro Nano Titanium Hair Dryer
ReplyDeleteBuy Babyliss 2021 ford escape titanium hybrid Pro Nano Titanium Hair Dryer online at an affordable price. Ubuy is the leading international snow peak titanium flask shopping platform in ridge wallet titanium Kenya titanium blade with Rating: 4.7 · 20 properties of titanium reviews