Slide Pembentangan
Laporan
1.0 Pengenalan
Adam Salleh (2003)
menyatakan, pendidikan adalah hak asasi semua manusia. Semua insan di dunia
ini, mempunyai hak untuk belajar dan mengetahui sesuatu. Individu kurang upaya
juga mempunyai minat, hasrat dan cita-cita yang setanding dengan individu
normal. Sebagai manusia normal, mungkin tidak akan berasa rendah diri kerana
kebanyakkan yang dilahir dengan sempurna sehingga segelintir yang sanggup
menghina atau mengetepikan orang yang kurang sempurna. Malah, pelajar kurang
upaya sepatutnya tidak disisihkan daripada arus pembelajaran nasional kerana
ada dalam kalangan mereka yang mempunyai kecerdasan setanding dengan pelajar
yang normal malah kadang kala melebihi mereka.
Pendidikan khas ialah pendidikan
yang disediakan untuk kanak-kanak dengan keperluan khas. Mereka termasuklah
golongan yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran serta yang mempunyai
masalah dalam pembelajaran dan pintar cerdas. Pendekatan definisi baharu
kanak-kanak dengan keperluan khas menekankan kepada kebolehan, kefungsian,
kemahiran, perkembangan, penguasaan, dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam
kemahiran perkembangan (developmental skills). Pendekatan tradisi atau
terdahulu menekankan kepada kecacatan dan ketidakupayaan individu.
Program inklusif juga amat perlu
didedahkan kepada pelajar-pelajar tersebut di mana program ini menumpukan
pelajar khas belajar bersama-sama pelajar normal dalam kelas biasa serta
dibantu oleh Guru Resos Pendidikan Khas. Tujuannya adalah untuk membangkitkan
perasaan memiliki dan dimiliki dan seterusnya mencetuskan semangat kekitaan,
bekerjasama, bantu-membantu dan hidup bermasyarakat tanpa berperasaan
menyingkirkan atau mengasingkan pihak kecil yang dibawa masuk. Selain itu, ia
juga bertujuan menggalakkan interaksi antara pelajar khas dengan pelajar biasa
di samping memperakui hak pendidikan yang sama untuk semua kanak-kanak tanpa
mengambil kira perbezaan individu.
Kementerian
Pelajaran Malaysia melalui Bahagian Pendidikan Khas meletakkan misi Pendidikan
Khas iaitu “menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada murid-murid dengan
keperluan khas bagi membolehkan mereka menjadi insan yang berdikari, berjaya
dalam kehidupan, serta berupaya menyumbang ke arah pembangunan masyarakat dan
negara Malaysia.” (Mohd Sharani Ahmad, 2006)
Kanak-kanak
istimewa yang memerlukan Pendidikan Khas boleh dibahagikan kepada tujuh
kategori iaitu:
i.
Kanak-kanak
cerdas-pintar dan berbakat istimewa
ii.
Kanak-kanak
cacat fizikal (Psikomotor atau nerosisi)
iii.
Kanak-kanak
cacat penglihatan
iv.
Kanak-kanak
cacat pendengaran dan masalah komunikasi
v.
Kanak-kanak
kecelaruan tingkahlaku (Behavioural disorders)
vi.
Kanak-kanak
bermasalah pembelajaran (Learning disabilities)
vii.
Kanak-kanak
kerencatan akal (Mentally retarded)
Mereka
ini seperti kanak-kanak lain akan menjalani persekolahan bermula dengan Pra
sekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah serta pasca menengah. Kanak-kanak
ini boleh memasuki prasekolah melalui Program Pra Sekolah di sekolah Pendidikan
Khas. Mereka mestilah berumur 6 tahun hingga 14 tahun. Mereka mestilah disahkan
oleh pengamal perubatan sebagai kanak-kanak istimewa. Kanak-kanak tersebut juga
boleh mengurus diri tanpa dibantu orang lain.
Seterusnya, kemasukan
pelajar ke sekolah rendah ialah berumur 6 tahun hingga 14 tahun. Tempoh minimum
belajar ialah 6 tahun dan tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum
serta telah disahkan oleh pengamal perubatan. Mereka ini haruslah boleh
mengurus diri tanpa bantuan orang lain. Semua sekolah rendah pendidikan khas
masalah penglihatan dan pendengaran mengikuti aliran akademik dan menggunakan
Kurikulum Kebangsaan. Kemudahan-kemudahan yang disediakan di peringkat sekolah
rendah termasuklah asrama dan makan minum percuma, dan bantuan kewangan RM50
sebulan bagi mereka yang berdaftar sebagai OKU.
Bagi kemasukan
pelajar ke sekolah menengah pula, pelajar tersebut mestilah berumur 13 tahun
hingga 19 tahun dan disahkan oleh pengamal perubatan. Pendidikan menengah
menyediakan 2 jenis aliran iaitu dan vokasional di mana murid bermasalah
penglihatan dan pendengaran boleh mengikuti pendidikan menengah aliran
akademik di sekolah menengah yang mempunyai program Pendididkan Khas Integrasi
atau di Sekolah Pendidikan Khas. Jabatan Pendidikan Teknikal juga memberi
peluang kepada murid-murid bemasalah pendengaran untuk melanjutkan pelajaran di
politeknik dengan menawarkan kursus-kursus teknikal, elektrik, perhotelan dan
rekaan fesyen.
Tempoh
pengajian pelajar Pendidikan Khas berbeza dengan pelajar normal yang lain.
Pengajian peringkat sekolah rendah adalah enam tahun. Manakala peringkat
menengah pula adalah 5 tahun. Tempoh ini boleh dilanjutkan hingga dua tahun
maksimum di mana peringkat sama ada sekolah rendah atau menengah mengikut
keperluan pelajar berkenaan. Dalam konteks kepelbagaian ini, pertumbuhan
dan perkembangan seseorang pelajar itu mempunyai kesan yang sangat kuat dalam menyusuri arus pembelajaran mereka. Ia juga
adalah satu impak yang sangat penting kepada pelajar untuk mencapai kejayaan
daripada hasil pembelajaran mereka di sekolah.
Dalam laporan ini, data yang
dikumpulkan dan aspek yang dibincangkan adalah berdasarkan empat kategori iaitu
dari segi pemulihan, pelbagai kecerdasan, keperluan khas dan pengayaan. Laporan
ini juga akan membincangkan bagaimana guru-guru pendidikan khas di Sekolah
Menengah Kebangsaan Bukit Rahman Putra melaksanakan pengurusan yang khusus
kepada pelajar yang berkeperluan khas (Pelajar Pelbagai Upaya) ini.
Program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai
untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial
individu-individu yang berkeperluan khas.
2.0 Objektif
i.
Memahami
tentang pengurusan pendidikan khas di SMK Bukit Rahman Putra dari segi keperluan
khas, pemulihan, pelbagai kecerdasan dan penggayaan.
ii.
Mengkaji
tentang jenis-jenis pelajar berkeperluan khas di SMK Bukit Rahman Putra.
3.0 Latar
Belakang
Kementerian Pelajaran mula
memperkenalkan Pendidikan Khas bagi murid-murid bermasalah penglihatan dan
pendengaran serta bermasalah pembelajaran mulai bulan Julai, 1962 di bawah
rancangan percantuman dengan pendekatan Pendidikan Inklusif, iaitu murid-murid bermasalah
pembelajaran belajar bersama-sama murid normal di dalam kelas yang sama. Mereka
diajar oleh guru yang sama tetapi dibantu oleh guru sumber yang terlatih dalam
program Pendidikan Khas.
Sekolah Menengah
Kebangsaan Bukit Rahman Putra merupakan sebuah sekolah yang terletak di Sungai
Buloh, Selangor. Sekolah ini mempunyai 99 orang pelajar yang kurang upaya.
Pelajar-pelajar keperluan khas di sekolah ini dikategorikan kepada dua jenis
termasuklah permasalahan dalam pendengaran dan pembelajaran. Mereka diagihkan
kepada beberapa kelas khas mengikut kemampuan dan minatnya sendiri. Selain pelajar yang dimasukkan ke dalam kelas
khas masalah pembelajaran dan pendengaran, terdapat segelintir daripada mereka
juga diberi peluang untuk mempelajari Mata Pelajaran Vokasional(MPV) yang
terdiri daripada dobi, pertanian, motosikal, jahitan, spa, bakeri dan
sebagainya. Terdapat 25 orang guru pendidikan khas yang berkhidmat di sekolah
tersebut dan dibantu oleh 16 orang pembantu pengurusan murid.
Falsafah Pendidikan
Khas SMK Bukit Rahman Putra mempunyai matlamat yang sama dengan Falsafah
Pendidikan Negara yang meliputi perkembangan optima kanak-kanak dengan
keperluan-keperluan pendidikan khas agar dapat berfungsi sebagai individu yang
berkemahiran, berdikari, berhaluan, boleh merancang, mengurus kehidupan
sendiri, boleh menyedari potensi sendiri dan boleh menyesuaikan diri dengan
masyarakat.
4.1 Pengurusan
pelajar pelbagai upaya (Pemulihan)
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2005), ‘pulih’ bermaksud kembali seperti biasa atau kembali kepada keadaan
semula. ‘Pemulihan’ bermaksud perbuatan memulihkan, pengembalian kepada keadaan
semula. Dalam konteks ini, konsep pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang
menghadapi masalah dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan kebiasaanya
dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetulkan
sesuatu.
Konsep
pendidikan pemulihan khas ialah pengajaran pemulihan yang berdasarkan kepada
diagnosis kelemahan dan kesulitan yang dihadapi oleh murid-murid tersebut. Sebelum
murid-murid ditempatkan di kelas pemulihan khas, mereka akan mengikuti
prosedur-prosedur seperti yang terdapat dalam carta alir pelaksanaan program
pendidikan pemulihan khas untuk mengenal pasti murid yang menghadapi masalah
pembelajaran dan membuat penilaian awal atas mereka. Menurut Ab. Rahman, et. al. 1997 dalam buku
Pengantar Pendidikan Khas karya Mohd Zuri Ghani dan Aznan Che Ahmad (2011),
pemulihan merupakan langkah-langkah khas yang diusahakan untuk membantu
pelajar-pelajar yang menghadapi masalah pembelajaran dalam menguasai kemahiran
3M.
Dalam
pendidikan pemulihan khas, bilik darjah merupakan satu keperluan asas yang
utama perlu disediakan kerana mengikut konsep pemulihan khas. Pelajar-pelajar
yang ketinggalan atau lemah dalam pelajaran akan diasingkan daripada
pelajar-pela yang lain. Mereka akan ditempatkan di bilik yang disediakan khas
untuk pengajaran dan pembelajaran pendidikan pemulihan. Matlamat program ini
bertujuan untuk:
i.
Menguasai
kemahiran asas 3M (Membaca, Menulis, dan Mengira)
ii.
Meneruskan
pembelajaran di kelas biasa
iii.
Menambah
sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran
Guru Pemulihan Khas
hendaklah menyediakan beberapa keperluan lain yang semestinya ada dalam kelas
pemulihan bagi mentadbir sesebuah kelas Pendidikan Pemulihan Khas. Antaranya
ialah penyediaan jadual waktu kelas dan carta alir Program Pendidikan Pemulihan
Khas. Hal ini bertujuan untuk memberi kesedaran kepada pelajar pemulihan
tentang matlamat yang perlu dicapai bagi menjadi pelajar yang cemerlang.
Program pemulihan ini
sangat penting dalam melahirkan pelajar yang berpendidikan. Sekiranya tiada
program sebegini dilakukan di sekolah, pelajar-pelajar yang lemah ini akan
ketinggalan dalam segala aspek terutamanya dari segi pembelajaran dan potensi
mereka juga akan terbenam. Justeru itu, melalui Program Pemulihan Khas
keperluan pelajar yang mempunyai pencapaian yang rendah dapat dikenal pasti dan
dipenuhi.
4.1.1 Program pendidikan pemulihan
dalam kelas KBSR
Program
pendidikan pemulihan dalam kelas KBSR adalah di bawah tanggungjawab guru mata
pelajaran KBSR. Guru mata pelajaran akan menilai pencapaian pelajar pada setiap
sesi pengajaran dan pembelajaran. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran
tersebut guru membuat analisis dan refleksi terhadap pencapaian murid dan
seterusnya menentukan sama ada terdapat pelajar yang gagal menguasai kemahiran
yang diajar. Sekiranya terdapat pelajar yang gagal menguasai kemahiran yang
telah diajar, maka guru mata pelajaran tersebut perlu melaksanakan pendidikan
pemulihan dalam darjah dengan segera agar murid tersebut tidak ketinggalan.
Program pendidikan pemulihan yang dilaksanakan oleh guru mata pelajaran ini
lebih berfokus kepada kegagalan murid menguasai kemahiran yang diajar pada
waktu tersebut. Program pemulihan dalam kelas KBSR ini menggunakan sukatan mata
pelajaran KBSR. Kegagalan berterusan murid yang telah mengikuti program
pemulihan dalam kelas KBSR ini membantu guru mata pelajaran untuk mencalonkan
murid tersebut agar dapat dibantu dengan lebih khusus dalam program pendidikan
pemulihan khas.
4.1.1.1 Program Literasi dan Numerasi
(LINUS)
Program
Literasi dan Numerasi (LINUS) ialah satu program pemulihan yang direka bentuk
untuk memastikan pelajar menguasai kemahiran asas literasi (Bahasa Melayu) dan
numerasi (Matematik) di akhir 3 tahun persekolahan pada pendidikan rendah dan
disasarkan kepada murid yang mempunyai masalah 3M iaitu Membaca, Menulis dan
Mengira. Program ini telah dilaksanakan mulai tahun 2010 untuk murid tahun 1.
Pelaksanaan program LINUS ini merupakan sebahagian daripada NKRA (National Key
Result Areas) Kementerian Pelajaran Malaysia yang disasarkan menjelang tahun
2012. Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) telah dipertanggungjawabkan untuk
menerajui usaha mengatasi masalah literasi dan numerasi dalam kalangan pelajar
sekolah rendah.
4.1.1.2 Kelas Intervensi Awal 2M (KIA2M)
Program
Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M) merupakan satu program yang
dirancang khusus untuk membantu murid Tahun satu menguasai kemahiran asas iaitu
membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu bagi menangani masalah keciciran
pelajar menguasai kemahiran 2M. Program ini diperkenalkan sejak tahun 2006.
Orientasi pendekatannya ialah berbentuk penyelesaian masalah melalui pengajaran
semula secara intensif kemahiran asas membaca dan menulis. Selain itu, program
ini tidak terhad kerana ia bukan hanya untuk pelajar pemulihan khas sahaja
tetapi juga dari kalangan pelajar yang hanya perlukan pemulihan dalam kelas.
Teknik pembelajaran yang digunakan dalam program ini mestilah mampu menarik
minat, mengekalkan fokus serta membangkitkan rasa inkuiri dalam diri pelajar
tersebut. Antaranya ialah melalui teknik latih tubi, tunjuk cara, soal jawab,
main peranan, menyanyi, lakonan dan kuiz. KIA2M ini perlu dijalankan sepenuh
masa oleh guru Bahasa Melayu tahun satu. Oleh itu, konsep pengajaran Bahasa
Melayu merentas kurikulum mestilah dijalankan sepenuhnya dengan menggunakan
strategi penggabungjalinan. Subjek-subjek Pendidikan Jasmani Kesihatan,
Pendidikan Muzik dan Pendidikan Seni digabungjalinkan dengan
kemahiran-kemahiran dalam Bahasa Melayu. Program ini dijalankan selama tiga
atau enam bulan. Masa yang dijalankan merupakan pilihan yang dibuat oleh
sekolah. Bukan itu sahaja, semua murid tahun satu akan mengikuti ujian
penapisan. Ujian ini merupakan ujian yang terpenting bagi mengetahui tahap
penguasaian kemahiran asas dalam subjek Bahasa Melayu oleh murid-murid. Murid
yang lulus akan meneruskan kelas biasa manakala murid yang gagal, mereka akan
ditempatkan dalam program ini. Justeru itu, strategi pengajaran dan
pembelajaran yang hendak digunakan perlulah sesuai dengan keperluan untuk
membantu murid ini menguasai kemahiran asas ini dengan seberapa segera yang
boleh.
4.1.1.3 PROTIM
PROTIM
merupakan usaha dan upaya untuk memastikan semua pelajar (bermasalah) yang
bakal menamatkan pendidikan rendah dapat menguasai sekurang-kurangnya 3M, dan
tidak tercicir dari persekolahan serta mampu mangikuti pelajaran di peringkat
seterusnya iaitu menengah. Bahasa Melayu sebenarnya dikhususkan kepada murid
yang mengalami kesulitan dalam menguasai kemahiran asas membaca dan menulis di
samping mengira, tiga kemahiran asas yang menjadi fokus dalam KBSR. Setelah
menyedari masih ada lagi pelajar tahap 2 yang masih keciciran 3M, maka wajarlah
program ini diperluaskan dan dimulakan dari tahun 4 dan tahun 5 selain tahun 6
juga. Program ini telah dijalankan mulai tahun 2006 dan pada tahun 2007 PROTIM
dilaksanakan kepada pelajar tahun 6 selepas/pasca UPSR. Pada tahun 2007 juga,
program ini dirintis kepada pelajar tahun 4 iaitu pada bulan Februari, Oktober
dan November di sekolah terpilih sahaja. Sebelum PROTIM diperkenalkan, Guru
Pemulihan bertanggungjawab sepenuhnya mengajar murid yang bermasalah 3M ini.
Setelah kajian dijalankan, satu pekeliling dikeluarkan supaya diwujudkan PROTIM
bagi mengurangkan beban yang ditanggung oleh Guru Pemulihan.
4.2 Pengurusan
Murid Pelbagai Upaya (Pengayaan)
4.2.1 Konsep Pengayaan
Pengayaan merupakan aktiviti
tambahan yang lebih kompleks tetapi menarik dan mencabar sama ada di dalam atau
di luar waktu sekolah. Lazimnya aktiviti-aktiviti pengayaan dijalankan ke atas
kumpulan murid yang telah mencapai tahap yang memuaskan atau telah menguasai
kemahiran asas. Aktiviti-aktiviti ini perlu dilakukan disebabkan oleh murid
mempunyai pelbagai kebolehan dan tidak diasingkan.
4.2.2 Tujuan Pengayaan
Tujuan aktiviti pengayaan adalah
untuk membolehkan pelajar melakukan aktiviti yang lebih mencabar berdasarkan
kebolehan mereka yang sedia ada seperti menjalankan aktiviti yang beraras
tinggi supaya melahirkan pelajar dapat berfikir secara kreatif dan kritis.
Selain itu juga, aktiviti ini dapat meningkatkan minat dan daya kreativiti
pelajar dalam kemahiran tertentu serta dapat memupuk sifat ingin tahu pelajar
terhadap kemahiran yang dipelajari seperti selalu mendapatkan sumber rujukan
daripada pelbagai bahan seperti buku, akhbar, majalah dan internet. Seterusnya,
aktiviti pengayaan ini dapat melahirkan murid yang mempunyai sifat penuh
keyakinan serta melatih murid lebih berdikari dan bertanggungjawab. Hal ini
membolehkan pelajar memikul pelbagai masalah dengan pengetahuan yang sedia ada
tanpa berlakunya kekeliruan. Oleh yang demikian, tujuan-tujuan yang dicapai
daripada aktiviti pengayaan ini, murid-murid akan dapat meluaskan pengetahuan
dan pengalaman yang dapat memberi sumbangan kepada diri sendiri, keluarga,
masyarakat dan negara.
4.2.3 Prinsip-prinsip Program
Pengayaan
Aktiviti pengayaan yang
dijalankan hendaklah memudahkan murid untuk memahami sesuatu pengajaran yang
diajarkan. Prinsip-prinsip yang patut dipatuhi oleh penganjur program pengayaan
ialah bercorak seperti belajar sendiri. Hal ini adalah kerana, ia mengandungi
arahan yang jelas terhadap murid-murid dan memberi peluang kepada mereka supaya
dapat melakukannya sendiri. Prinsip bercorak ini juga dapat dijalankan secara
individu atau berkumpulan. Seterusnya, aktiviti pengayaan yang dijalankan juga
hendaklah menarik, mencabar, kreatif dan sesuai dengan kebolehan, minat dan
bakat murid yang berbagai-bagai. Seterusnya, penganjur juga hendaklah memberi
peluang bagi mengembangkan sifat kepimpinan sosial dan menggunakan kaedah dan
organisasi yang mudah berubah. Akhirnya, prinsip program pengayaan mestilah
dapat memastikan murid melibatkan aktiviti pembacaan yang luas supaya
memperoleh pengetahuan yang luas.
4.2.4 Kewajaran Pengayaan
Aktiviti pengayaan ini mempunyai
kewajaran kepada setiap murid. Antara kewajaran pengayaan adalah guru akan
membahagikan murid-murid mereka mengikut kumpulan sama ada secara diketahui
umum ataupun hanya diketahui oleh guru sahaja. Selain itu, kewajaran pengayaan
juga dibahagikan kepada tiga iaitu kumpulan cerdas, sederhana dan lambat.
Perkara yang perlu diperhatikan oleh guru adalah kumpulan cerdas dan sederhana
kerana mereka akan berasa bosan terhadap pelajaran yang dijalankan disebabkan
aktiviti pembelajaran adalah tidak sejajar dengan minat dan perkembangan mental
mereka.
4.2.5 Jenis Pengayaan
Pengayaan dapat dibahagikan
kepada dua jenis iaitu pengayaan mendatar dan pengayaan menegak. Pengayaan
mendatar adalah aktiviti yang mengikuti kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan.
Selain itu, pengayaan menegak merupakan aktiviti yang berdasarkan minat dan
bakat murid dalam kumpulan yang pintar dan cerdas sahaja.
a)
Pengayaan
Mendatar
Pengayaan mendatar
merupakan aktiviti yang berdasarkan kebolehan murid dalam kumpulan. Berdasarkan
taraf pencapaian murid, penganjur akan merancang aktiviti yang sesuai dengan
kebolehan murid yang akan terlibat dan kadar kesukaran aktiviti pengayaan
berlainan di antara kumpulan. Oleh itu, setiap kumpulan akan menjalankan
aktiviti pengayaan dalam kemahiran yang sama. Di samping itu, murid di dalam
kumpulan yang lambat akan diberikan kepada kumpulan sederhana dan cerdas.
Tujuan pengayaan mendatar ini dilaksanakan adalah untuk memperkukuhkan
kemahiran yang telah dikuasai oleh murid.
b)
Pengayaan
Menegak
Pengayaan menegak
adalah aktiviti yang mengikuti minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas
sahaja. Kadar kesukaran bagi aktiviti pengayaan antara kumpulan adalah sama.
Jenis pengayaan menegak ini merupakan aktiviti yang akan dirancang dan
dilaksanakan dalam bentuk yang lebih kompleks, mencabar dan dalam peringkat
yang lebih tinggi daripada pencapaian pelajar darjah biasa seperti kertas
projek, permainan, dan rekreasi. Aktiviti ini lebih cenderung kepada unit
kemahiran yang diajar. Secara tidak langsung, hal ini akan mewujudkan kepuasan,
mencungkil bakat dan komitmen sesama mereka serta merupakan pengukuhan dan
pemulihan bagi murid yang terlibat.
c)
Perbezaan
antara Pengayaan Mendatar dan Pengayaan Menegak
Pengayaan mendatar
merupakan aktiviti yang dirancang untuk kumpulan mengikut kebolehan murid
manakala pengayaan menegak adalah mengikut kumpulan yang cerdas. Selain itu,
kadar kesukaran aktiviti pengayaan mendatar adalah berlainan, sebaliknya bagi
pengayaan menegak adalah bagi murid kumpulan cerdas yang sama. Di samping itu, jenis aktiviti pengayaan
mendatar biasanya diberikan mengikut unit kemahiran yang diajar manakala
pengayaan menegak biasanya terdiri daripada kertas projek, permainan, dan
rekreasi. Seterusnya, tujuan antara dua jenis pengayaan juga tidak sama, bagi
pengayaan mendatar bertujuan mengukuhkan kemahiran yang dikuasai dan
menimbulkan minat dalam aktiviti dan pengayaan menegak bertujuan mewujudkan
kegembiraan dalam aktiviti pembelajaran mencungkil bakat dan kerjasama antara
murid. Akhir sekali, pengayaan mendatar
melibatkan setiap kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan menggunakan kemahiran
yang sama manakala pengayaan menegak adalah kumpulan cerdas menjalankan
aktiviti pengayaan yang lebih mencabar sedangkan kumpulan sederhana dan lambat
menjalankan aktiviti pengukuhan dan aktiviti pemulihan.
4.2.6 Kaedah-kaedah Merancang Aktiviti
Pengayaan
Kaedah-kaedah bagi
menjalankan aktiviti pengayaan adalah aktiviti ini dapat dijalankan secara
tidak formal atau tidak dimasukkan dalam jadual waktu rasmi sekolah. Selain
itu, bimbingan daripada guru kepada murid hendaklah minima. Hal ini berlaku
kerana, aktiviti pengayaan adalah bercorak belajar kendiri. Kemudian, selepas
menjalankan aktiviti pengayaan, hasil aktiviti akan dibincangkan bersama guru
atau rakan sebaya. Selepas itu, ganjaran akan diberikan oleh guru agar murid
berasa usaha mereka dihargai. Di samping itu, aktiviti pengayaan boleh dilaksanakan mengikut salah satu
peringkat iaitu selepas murid sudah menguasai satu pengetahuan atau kemahiran,
selepas murid menguasai semua pengetahuan atau kemahiran asas daripada sesuatu
topik dan selepas murid telah menguasai semua pengetahuan atau kemahiran asas
daripada beberapa topik.
4.2.7 Rancangan
Pelaksanaan Aktiviti Pengayaan
Berdasarkan rancangan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah (KBSM), aktiviti pengayaan boleh dilakukan melalui tiga cara. Antara
cara melaksanakan aktiviti pengayaan adalah aktiviti pengayaan untuk semua
pelajar melalui kumpulan mengikut kebolehan. Di samping itu, aktiviti kumpulan
menjalankan aktiviti pengayaan bersama-sama dengan kumpulan yang menjalankan
aktiviti pemulihan serta aktiviti pengayaan untuk semua melalui kumpulan
pelbagai kebolehan. Mengikut konteks KBSR dan KBSM, lazimnya aktiviti pengayaan
tertumpu kepada bacaan, tulisan dan kiraan. Aktiviti pengayaan pembacaan adalah
menggunakan sumber-sumber bahan bacaan atau alat bantu mengajar (ABM) yang
terdiri daripada kad-kad buku bacaan, buku-buku cerita dan majalah yang
berunsur pendidikan. Di samping itu, kad-kad buku bacaan mestilah mengandungi
pelbagai unsur seperti Sains, Pendidikan Moral, Geografi, Kesihatan dan
sebagainya. Seterusnya, bahan bacaan yang sesuai digunakan dalam aktiviti
pengayaan adalah dalam bentuk penerangan, pantun, teka-teki, dialog, cerita dan
berita. Manakala aktiviti pengayaan penulisan merupakan aktiviti yang
disediakan dalam bentuk lembaran kerja. Tambahan pula, lembaran kerja ini
disediakan dalam bentuk silang kata atau gambar-gambar yang menarik agar
menarik minat pelajar untuk aktiviti ejaan dan menulis perkataan. Selain itu,
aktiviti pengayaan dalam bentuk mengira terdapat pelbagai cara yang boleh
dilaksanakan seperti permainan dam ular, domino, teka-teki, cantuman nombor
dengan bilangan benda dan aktiviti jualan dilangsungkan. Kaedah lain adalah
melalui projek melukis corak dan pola berdasarkan bentuk geometri bagi membina
objek daripada tiga matra, melukis graf gambar dan graf melintang. Selain itu,
aktiviti ini juga boleh dilakukan dalam pertandingan seperti kuiz matematik,
uji kaji dan petak ajaib. Sebagai contoh, mencari rumus matematik melalui
inkuiri dan penemuan.
4.3 Pengurusan
Pelajar Dalam Pelbagai Upaya (Pelbagai Kecerdasan)
Kecerdasan adalah bermaksud
kesempurnaan akal untuk berfikir, menterjemah serta kebolehan melakukan
pekerjaan yang memerlukan akal untuk berfikir. Kecerdasan merupakan pemberian
dari tuhan yang tiada untuk dijual beli oleh makhluknya. Kecerdasan juga
merupakan keupayaan untuk seseorang individu itu untuk bertindak melakukan
pekerjaan secara rasional, lancar serta sempurna. Konsep pelbagai kecerdasan
boleh ditentukan kepada cara untuk mereka mengetahui, belajar dan melahirkan
apa apa yang diketahuinya.
Kecerdasan pelbagai
sepatutnya bermula dari peringkat kanak kanak. Bermulanya dari peringkat ini, kecerdasan
kanak kanak akan nampak lagi jelas dan namun sekiranya tiada usaha atau cara
untuk mengembangkan lagi kecerdasan mereka yang dimiliki. Kecerdasan tiadak
akan bekembang jika ibubapa tidak membantu dalam merealisasikan kecerdasan
kanak kanak itu. Oleh yang demikian, guru-guru sewajarnya mengenalpasti potensi
serta kecerdasan yang dimiliki oleh kanak kanak supaya dapat membantu para pelajar
memajukan diri dalam peringkat aspek.
4.3.1 Kecerdasan Dalam Logik-Matematik.
Kecerdasan
dalam aspek logik-matematik adalah kemampuan yang dominan dari otak sebelah
kiri otak manusia. Ia membolehkan seseorang individu itu memahami secara
deduktif dan induktif serta berfikir secara rasional dan konseptual. Individu
yang gemar dalam kecerdasan ini membolehkan menyelesaikan setiap masalah
komplek yang berkait rapat dengan matematik dengan mudah dan boleh melakukan
perkaitan, menyoal, menganalisis, mensentisis, mengira serta menggunakan alat
elektronik dengan sempurna dan cekap. Contoh manusia yang memiliki kecerdasan
logik matematik ialah Albert Enstein.
Pelajar yang mempunyai
kecerdasan logic matematik mempunyai beberapa ciri iaitu:
·
Dapat
menyelesaikan masalah dalam aspek matematik dengan jelas.
·
Suka
menggunakan alat elektronik seperti komputer atau telefon bimbit.
·
Suka
memain permainan yang berbentuk strategi seperti catur
4.3.2 Kecerdasan Verbal-Linguistik
Kecerdasan
dalam Verbal-Linguistik merupakan kebolehan untuk menggunakan kata kata dengan
berkesan, baik secara lisan mahupun tulisan. Kecerdasan ini merupakan satu
keperkaan dalam kata kata, urutan kata, suara serta intonasi. Kecerdasan ini
juga merupakan satu kebolehan untuk menyampaikan informasi dengan lebih
berkesan. Antara golongan yang mempunyai kecerdasan salah satunya ialah A.Samad
Said.
Selain
itu, individu yang memperoleh kecerdasan verbal-liguistik ini mampu atau boleh
memahami, bertutur, menulis dengan pelbagai jenis bahasa yang berbeza serta
menguasainya dengan sempurna. Golongan ini selalunya melibatkan atau
menceburkan diri dalam pertandingan yang berkaitan dengan bahasa serta
menampilkan diri apabila hendak mengemukan pendapat. Mereka ini lebih cenderung
kepada imu yang berkaitan falsafah dan isu-sosial.
Pelajar yang
mempunyai kecerdasan verbal-liguistik ini mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
·
Suka
membaca sumber bacaan terutamanya buku
·
Suka
bermain dengan permaina teka silang kata
·
Suka
menulis
·
Suka
bercerita kepada khalayak ramai
·
Mempunyai
ingatan yang cekap bagi nama tempat ,tarikh serta lirik
4.3.3 Kecerdasan Muzik
Kecerdasan
muzik merupakan satu kebolehan dimana individu ini mampu berfikir dalam bentuk muzikal,
mendengar serta dapat membezakan sama ada bunyi atau cipta muzik.Kemahiran yang
dapat dilihat jika individu ini mempunyai kecerdasan muzik ialah mereka ini
ialah bersiul, menyanyi, mengubah lagu dan semua benda yang berkaitan dengan
muzik. Individu yang mempunyai kecerdasan muzik adalah sangat sensitif kepada
bunyi atau suara yang yang wujud di dunia ini. Ianya termasuk lah bunyi dari
alat muzik serta suara alam seperti manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Contoh
individu yang mempunyai kecerdasan muzik ialah seniman negara kita iaitu Tan
Sri P.Ramlee.
Selain
itu juga, kecerdasan muzik adalah hampir sama dengan kecerdsan
verbal-liguistik. Individu yang mempunyai kebolehan kecerdsan muzik ini mampu
mengenal muzik melalui nod muzik yang dimainkan. Mereka ini sangat prihatin
terhadap bunyi-bunyian yang dikeluarkan dan perasaan ini sukar untuk
digambarkan. Setiap bunyi yang dihasilkan dari sekeliing mereka mempunyai
keunikan serta perbezaan dari segi perasaan apabila dirasai dan didengarinya. Kebolehan
mengubah genre muzik yang baru merupakan satu anugerah yang tidak ternilai yang
diberikan kepada mereka.
Individu yang
mempunyai kecerdasan muzik ini mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
·
Pandai
bermain alat muzik
·
Suka
bernyanyi
·
Memerlukan
muzik ketika belajar
·
Mudah
serta senang mengingati melodi lagu
4.3.4 Kecerdasan Kinestetik Badan
Kecerdasan
kinestatik badan ini merupakan satu kercerdasan yang mengunakan gerak badan
mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam berkomunikasi antara satu
sama lagi serta bijak menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Kecerdasan
ini sering berkait rapat dalam kemahiran
pergerakan badan dari segi fizikal seperti koordinasi gerak tubuh badan, keseimbangan,
ketepatan dan kelenturan badan. Individu yang mempunyai kecerdasan kinestatik
ini sangat gemardalam melontarkan idea atau perasan melalui gerak badan mereka.
Selain itu, mereka juga mempunyai kebolehan kecekapan dalam
menginterprestasikan pergerakan tubuh badan. Mereka ini juga sangat bijak dalam
menstabilkan pergerakan fizikal dan mental. Individu yang terkenal dengan
kecerdasan kinestatik ialah pelakon di negara kita iaitu Dato’ Rosyam Nor.
Individu yang
mempunyai kecerdasan kinestatik ini mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
·
Boleh
melakukan kerja kayu atau menjahit
·
Menyukai
aktiviti sukan yang mencabar
·
Gemar
melakukan aktiviti lasak
·
Boleh
meniru memek muka atau tingkah laku manusia
·
Tidak
boleh duduk diam diatas kerusi
4.3.5 Kecerdasan Interpersonal
Kecerdasan
ini merupakan satu kecerdasan untuk seseorang individu itu memiliki kebolehan
dalam berkomunikasi, bertutur serta berinteraksi dengan baik. Selain itu, golongan
ini juga mempunyai kebolehan dalam mendiskriminasi pelbagai petanda interpersonal
dan kebolehan untuk berkomunikasi secara pragmatik. Individu yang mempunyai
kecerdasan ini, mereka mampu membezakan tentang keinginan dan hasrat hatu serta
tabiat orang lain. Mereka ini sangat sensitive terhadap perasaan, emosi, pemikiran
serta harapan orang lain. Mereka ini sering memberikan motivasi dan mudah untuk
bekerja dengan orang sekeliling mereka. Individu yang mempunyai kecerdasan ini
mempunyai kebolehan dalam menyelesaikan masalah dan perselisihan faham antara
individu. Oleh kerana itu, mereka ini lebih mudah bergaul dengan masyarakat
sekeliling mereka dan disenangi dalam kelompok masyarakat. Antara individu yang
mempunyai kecerdasan interpersonal ini ialah guru.
Pelajar yang
mempunyai kecerdasan interpersonal mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
·
Mempunyai
banyak rakan-rakan
·
Boleh
memahami perasaan orang lain
·
Bijak
dalam bersosialisasi dengan masyarakat.
4.3.6 Kecerdasan Intrapersonal
Kecerdasan
intrapersonal ini bermaksud mempunyai kebolehan tentang kesedaran diri sendiri,
berfikir metakognitif serta boleh menilai diri mereka sendiri. Individu yang
mempunyai kecerdasan seperti ini, mereka mampu untuk menilai diri mereka
sendiri dari aspek kelemahan serta kelebihan yang ada pada diri mereka sendiri.
Mereka ini lebih cenderung kepada menilai hasrat serta kehendak meeka
termasuklah kemahiran yang boleh membuatkan individu itu memperoleh persamaan
dan perbezaan dengan orang lain. Jika seseorang individu itu memperoleh
kecerdasan intrapersonal ini, mereka mampu mengawal diri mereka dengan cara
bersopan santun ketika bergaul bersama masyarakat di sekeliling mereka. Antara
individu yang mempunyai kecerdasan intrapersonal ini ialah kaunselor.
Pelajar yang
mempunyai kecerdasan intrapersonal ini mempunyai beberapa ciri iaitu:
·
Mempunyai
keyakinan yang tinggi dalam diri
·
Suka
berseoranagan dalam mengejar hobi dan matlamat
·
Sering
bersendirian dalam menjalani kehidupan
·
Mnonjolkan
kebolehan diri dalam berdikari
4.3.7 Kecerdasan Ruang Visual
Kecerdasan
ruang visual merujuk kepada kebolehan seseorang itu berfikir dalam bentuk
gambaran, imej serta corak.Selain itu, mereka juga bekemampuan dalam membentuk
model secara visual serta menggunakan kecerdasan tersebut kepada dunia fizikal.
Individu ang mempunyai kecerdasan ini lebih cenderung membaca, menuis, melukis
serta melakar.Mereka ini lebih suka melakukan pekerjan menggunakan peta minda
yang bercorak-corak serta berwarna-warni. Sebagai contoh individu yang
mempunyai kecerdasan ini ialah Leonardo Da Vinci. Pelajar yang mempunyai
kecerdasan ruang visual mempunyai ciri ciri seperti berikut:
·
Mudah
mentafsir dan mudah memahami peta minda
·
Suka
melukis
·
Sering
bermain teka-teki
·
Sering
meluangkan masa dalam aktiviti seni
4.3.8 Kecerdasan Naturalis
Kecerdasann
naturalis ini menunjukkan kepada seseorang yang merupakan seorang pecinta alam
yang dapat mengenali serta dapat membezakan flora, fauna serta bahan galian. Mereka
ini lebih gemar menghabiskan masa dengan mendengar tentang bunyi alam semula
jadi. Individu yang mempunyai kecerdasan ini sangat sensitif kepada alam
sekitar dan dapat menghubungkan dunia mera dengan kehidupan flora dan fauna. Antara
kerjaya yang memerlukan kecerdasan ini salah satunya ialah pendaki gunung. Antara
tokoh yang mempunyai kecerdasan naturalis ini ialah Imam Al-Ghazali. Pelajar
yang mempunyai kecerdasan naturalis ini mempunyai ciri-ciri tersebut:
·
Suka
memelihara kucing
·
Sering
mengumpul hasil laut seperti cengkerang
·
Boleh
mengenal pasti nama tumbuhan dengan lebih teliti
·
Suka
kepada tumbuh tumbuhan
4.3.9 Kecerdasan Eksistensialis
Kecerdasan
eksistensialis ini merujuk kepada individu yang berkebolehan untuk bertanya
mengenai kewujudan manusia, erti kehidupan, mengapa adanya kehidupan dan
kematian serta realiti yang dijalan oleh manusia. Howard Garner telah
memperkenalkan kecerdasan ini pada sekitar tahun 1999 teori kecerdasan ini
telah diguna pakai sudah mencecah 20 tahun.Individu yang mempunyai kecerdasan
ini mampu menilai nilai-nilai yang berkembang di tengah-tengah kehidupan
masyarakat, sama ada nilai-nilai tradisional mahupun nilai-nilai baru yang mula
berkembang. Seseorang yang mengiinginkan kecerdasan ini boleh membaca buku yang
berfalsafah dan menyoal diri mereka sendiri tentang pertanyaan yang
membolehkannya mendapatkan jawapan dengan lebih terperinci. Individu yang
mempunyai kecerdasan ini cenderung kepada bertnya tentng kejadian alam
sekeliling mereka serta mereka hanya mempunyai soalan berdasarkan pemerhatian
mereka sahaja. Persoalan yang ditimbulkan oleh individu itu kadang kala tidak
dapat disoalkan oleh individu yang normal. Individu seperti ini juga sering
dengan pembelajaran yang bermakna, membuat sintensis idea. Antara tokoh yang
berkait rapat dengan kecerdasan ini ialah seperti Plato.
4.4 Pengurusan
murid pelbagai upaya (Berkeperluan khas)
Setiap manusia mempunyai kelemahan
dan kekurangannya yang tersendiri. Ada di antara mereka yang mempunyai
kesempurnaan dari segi fizikal, mental, emosi dan juga soaial. Ada juga di
antara mereka yang mempunyai kecacatan terhadap fizikal, mental, emosi dan
sosial. Semua itu bergantung kepada nasib yang dimiliki olehnya. Menurut Chua (1982).
Pendidikan khas ialah subsistem dalam sistem pendidikan, yang bertanggungjawab
mengadakan peruntukan kemudahan dan keistimewaan bagi membantu kanak-kanak dan
belia yang bersifat luar biasa.
Pendidikan
khas adalah perkhidmatan dan kemudahan pendidikan yang disediakan untuk
individu berkeperluan khas atau kurang upaya. Ia terdiri daripada mereka yang
mengalami kecacatan mental, masalah pembelajaran, gangguan emosi dan tingkah
laku, gangguan komunikasi, pertuturan dan bahasa, hilang pendengaran, hilang
penglihatan atau darjah penglihatan yang rendah, kecacatan fizikal dan golongan
pintar cerdas.
Menurut
Samuel Kirk (1963), beliau mendefinisikan masalah pembelajaran sebagai
kelewatan perkembangan dalam satu atau lebih daripada proses pertuturan,
pembacaan, penulisan, pengiraan dan mata pelajaran sekolah lain.Ianya nukan
kesan daripada masalah mental, halangan sensori atau faktor budaya. Murid-murid
seperti ini perlu diberikan perhatian yang khusus bagi mengatasi masalah yang
lebih besar dialami olehnya.
Hasil
daripada data yang dikumpulkan daripada sesi temu bual bersama guru di sekolah
iaitu di SMK Bukit Rahman Putera menyatakan bahawa terdapat dua jenis murid
berkeperluan khas di sekolah itu. Yang pertama ialah murid bermasalah
pendengaran (BD) dan murid bermasalah pembelajaran (BP). Majoriti bagi murid
berkeperluan khas di SMK Bukit Rahman Putra adalah mereka yang mempunyai
masalah pembelajaran, hanya dua orang pelajar sahaja yang mengalami masalah dalam
pendengaran.
4.4.1 Pelajar Bermasalah Pembelajaran
Masalah
pembelajaran boleh ditakrifkan sebagai murid yang mempunyai masalah kognitif,
ia dianggap masalah yang boleh diajar kembali dan boleh mendapat Pendidikan
formal (Encik Abdul Rahman bin Talib, 2007). Murid-murid mempunyai masalah
pembelajaran seperti ini biasanya ditempatkan Bersama dengan pelajar
sekolah-sekolah biasa.
Berdasarkan akta
Pendidikan kurang upaya iaitu Individual with Disabilities Education Act
(IDEA), 1997. Masalah pembelajaran didefinisikan sebagai masalah dalam satu
atau lebih daripada proses asas psikologi yang melibatkan pemahaman atau
penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau penulisan di mana masalah yang
dihadapi mengakibatkan kebolehan mendengar, berfikir, bertutur dan membaca yang
tidak sempurna. Ini tidak termasuk daripada mereka yang memiliki masalah
pembelajaran akibat daripada ketidakupayaan penglihatan, pendengaran dan motor,
kerencatan akal, gangguan emosi atau kekurangan dalam persekitaran, budaya atau
ekonomi.
Kanak-kanak
bermasalah pembelajaran (KKBP) didefinisikan sebagai mereka yang terdiri
daripada kategori seperti sindrom down, autisme, hiperaktif, epiletik,
perkembangan lewat, cerebral palsy dan masalah pendengaran. Kanak-kanak ini
perlu diberikan perhatian yang mendalam oleh guru-guru agar mereka dapat
dibimbing untuk menguruskan diri sendiri tanpa bantuan orang lain.
Pelajar yang
mempunyai masalah pembelajaran ini menpunyai ciri-cirinya yang tersendiri,
antara ciri pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran ini adalah mereka yang
mempunyai masalah 3M iaitu menulis, membaca dan megira. Guru-guru perlu peka
terhadap persekitaran murid-murid bagi memastikan pelajar seperti itu dapat
dikenalpasti dan perlu ditempatkan di kelas yang telah dikhaskan.
Hasil daripada sumber
yang didapati, penempatan bagi pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran
perlu diuruskan dengan baik agar urusan pengajaran dapat dijalankan dengan
lancar. Pelajar tersebut perlu ditempatkan di tempat yang betul. Terdapat
beberapa penempatan bagi pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran di SMK
Bukit Rahman Putra. Di sekolah tersebut mepunyai 16 buah bilik darjah yang
menempatkan seramai 99 orang pelajar yang berkeperluan khas. Antaranya
penempatan yang ditawarkan di SMK Bukit Rahman Putra adalah seperti yang
berikut:
a)
Bilik
darjah biasa
Di
SMK Bukit Rahman Putra, terdapat 8 kelas yang dipanggil bilik darjah biasa bagi
murid berkeperluan khas. Antaranya 1 amanah, 1 Budi, 1 Cekap, 1 Dinamik, 2
Amanah, 2 Budi, 2 Cekap, 2 Dinamik. Bilik darjah ini menempatkan pelajar yang
tidak tahu membaca, menulis dan mengira. Bilik darjah ini tidak jauh beza
dengan bilik darjah pelajar yang tidak berkeperluan khas kerana murid ini juga
mengambil subjek asas bagi pembelajaran mereka. Pembahagian pelajar mengikut
kelas adalah berdasarkan kepintaran ataupun prestasi pelajar iti sendiri.
Contohnya, bagi pelajar yang pintar layak ditempatkan di kelas 1 Amanah, yang
kurang pintar ditempatkan di kelas 1 Budi, dan seterusnya juga adalah sama.
Pembahagian pelajar-pelajar mengikut prestasi kelas yang berlainan adalah bagi
memastikan setiap pelajar mampu untuk mendapatkan ilmu daripada guru dengan
adil. Ia juga bagi memastikan pelajar yang kurang pintar ketinggalan kepada
pelajar yang pintar. Bilangan pelajar bagi setiap kelas ini adalah antara 4
hingga 9 orang setiap satu kelas. Bilangan pelajar yang kecil adalah untuk
memudahkan guru menguruskan murid-murid tersebut. Oleh yang demikian,
pengurusan bagi murid berkeperluan khas dapat diuruskan dengan sistematik oleh
guru kelas mereka.
b)
Bilik
darjah berasingan
Dalam
kelas berasingan, bilangan murid dalam setiap kelas kebiasaannya tidak melebihi
7 orang dalam setiap kelas yang sama. Murid-murid ini dikumpulkan mengikut
masalah pembelajaran mereka ataupun ia dikesan berdasarkan kepada prestasi dan
minat pelajar itu sendiri terhadap apa yang mereka mahir. Terdapat banyak
faedah menyelia murid-murid di dalam bilik darjah yang berasingan. Antaranya
adalah guru-guru mudah untuk mengurus murid di dalam kelas. Seterusnya,
murid-murid berhak memilih kelas yang mereka suka mengikut bakat yang dimiliki.
Di SMK Bukit Rahman Putra, terdapat beberapa kelas yang dinamakan sebagai kelas
MPV (Mata Pelajaran Vokasional). Kelas ini terbahagi kepada enam kelas. Kelas
MPV menempatkan pelajar yang tidak tahu membuat apa-apa. Beradasarkan apa yang
ditemu bual oleh guru-guru Pendidikan khas di SMK Bukit Rahman Putera, tujuan
kelas MPV ini ditubuhkan adalah untuk memastikan setiap pelajar berkeperluan
khas ini mampu untuk menguruskan diri mereka sendiri tanpa bentuan daripada
orang lain. Antara contoh kelas MPV adalah seperti berikut:
i.
MPV
1 (DOBI)
Kelas
mpv1 ini menempatkan pelajar yang berkeperluan khas yang minat dalam latihan
menguruskan pakaian. Bilangan pelajar di kelas ini adalah seramai 7 orang dan
seorang guru serta seorang pembantu guru. Para pelajar diasah dengan cara-cara
membasuh baju sehinggalah mereka pandai untuk mengemaskan pakaian mereka. Para
pelajar juga dilatih untuk mengemaskan bilik mereka dengan rapi. Antara medium
yang digunakan dalam bilik darjah ini adalah melalui video yang ditunjukkan
oleh guru kepada murid-murid.
ii.
MPV
2 (PERTANIAN)
Kelas
mpv2 pula menempatkan pelajar yang minat dalam aktiviti pertanian. Bilangan
pelajar di kelas ini adlah seramai 7 orang yang diajar oleh seorang guru serta
seorang pembantu guru. Para pelajar diasah dengan bakat pertanian sehingga
mereka mahir dalam bidang pertanian. Pertanian yang dijalankan oleh pelajar di
dalam kelas ini adalah pertanian berbentuk fertigasi. Murid-murid melakukan
aktiviti pertanian mengikut kaedah fertigasi. Antara tanaman yang ditanam oleh
murid-murid adalah tembikai, petola, kacang Panjang dan terung. Hasil tanaman
mereka dijual untuk dijadikan modal pertanian seterusnya.
iii.
MPV
3 (MOTOSIKAL)
Kelas
mpv3 menempatkan pelajar yang mahir dalam bidang pembaikian motosikal. Bilangan
pelajar adalah seramai 7 orang, seorang guru dan seorang pembantu guru. Para
pelajar diajar cara untuk servis motosikal dengan betul melalui kelas yang
dijalankan. Kelas ini mampu untuk melahirkan pelajar yang mampu berdikari dalam
aktiviti servis motosikal mereka sendiri.
iv.
MPV
4 (JAHITAN)
Bagi
pelajar yang mengikuti kelas Mpv4, mereka diajar oleh guru-guru untuk
menjalankan aktiviti jahitan. Jumlah pelajar di kelas ini adalah seramai 7
orang, seorang guru dan seorang pembantu guru. Guru-guru mengajar pelajar cara
untuk menjahit pakaian dengan cara tunjuk ajar secara terus, iaitu menjahit
sendiri di depan semua pelajar agar mereka tidak melakukan kesalahan semasa
menjalankan aktiviti jahitan. Antara hasil yang telah dilakukan oleh pelajar
kelas mpv4 adalah menjahit baju kurung.
v.
MPV
5 (SPA)
Kelas
Mpv5 ini menempatkan murid-murid yang minat dalam aktiviti spa. Bilangan
pelajar adalah seramai 6 orang. Semua daripada mereka terdiri daripada
perempuan. Seorang guru dan seorang pembantu guru untuk menguruskan bilik
darjah ini. Murid-murid disediakan bilik spa yang khusus untuk mereka
menjalankan latihan dengan selesa. Mereka diajar untuk menjalankan aktiviti spa
dengan menggunakan kaedah yang betul. Tujuan kelas ini diwujudkan adalah untuk
melahirkan murid yang berjaya dalam bidang pengurusan spa pada masa akan
datang.
vi.
MPV
6 (BAKERI)
Bagi
kelas mpv6 pula adalah kelas yang menyediakan latihan memasak kepada
murid-murid. Jumlah pelajar adalah seramai 3 orang, seorang guru dan seorang
pembantu guru. Kelas ini menjalankan aktiviti membuat kuih kepada murid-murid.
Antara aktiviti yang disediakan adalah membuat roti, popia cheese, mengemas
dapur dan memasak air. Hasil daripada masakan yang dilakukan oleh pelajar
dijual kepada guru-guru dan staf di sekolah.
c)
Kelas
kanak-kanak bermasalah pembelajaran (KKBP INKLUSIF)
Pendidikan
inklusif dalam kontek Pendidikan khas adalah pendidikan yang diberikan kepada
murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar bersama-sama dengan
murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar oleh guru biasa (Abdul
Rahim Selamat, 1994). Pendidikan ini melibatkan pelajar-pelajar berkeperluan
khas di dalam kelas-kelas biasa di mana bantuan yang sesuai kepada mereka
diberikan bagi membolehkan mereka mengikuti pengajaran dan pembelajaran bersama
rakan sebaya mereka (Kamariah Jalil, 1995).
Di SMK Bukit Rahman Putra,
terdapat satu kelas yang menawarkan kelas KKBP Inklusif. Bilangan pelajar yang
mengikuti kelas ini adalah seramai 7 orang. Pelajar ini dianggap memiliki
kelebihan yang lain berbanding dengan murid berkeperluan khas yang lain kerana
mampu untuk bersaing dengan pelajar yang normal.
4.4.2 Pelajar Bermasalah Pendengaran (BD)
Pendengaran merupakan
deria yang amat penting bagi setiap manusia. Pendengaran memainkan peranan yang
penting dari segi komunikasi kerana ini melibatkan bunyi. Kehilangan deria
pendengaran menyebabkan seseorang itu dikategorikan sebagai cacat pendengaran.
Terdapat ramai diantara kita yang mempunyai masalah pendengaran yang
menyebabkan mereka menjadi cacat pendengaran.
Menurut
kata-kata Hallahan dan Kaufman (1991), beliau menyatakan bahawa kanak-kanak
bermasalah pendengaran ialah kanak-kanak yang tidak dapat mendengar pada satu
tahap intensiti (kekuatan bunyi). Berbeza dengan pendapat Mohd Zuri Ghani dan
Aznan Che Ahmad (2013). Beliau memetik kata-kata Safari Bari (1993) yang menyatakan
bahawa dalam bidang perubatan, murid-murid bermasalah pendengaran dikategorikan
mengikut tahap kehilangan pendengaran mereka. Pelajar yang mempunyai masalah
pendengaran juga boleh dikategorikan kepada tiga iaitu:
·
Masalah
kehilangan pendengaran konduktif, - Getaran dalam bentuk gelombang bunyi tidak
sampai ke telinga dalam.
·
Masalah
kehilangan pendengaran sensori neural – kerosakan telinga dalam atau laluan
saraf pendengaran ke otak.
·
Masalah
kehilangan pendengaran campuran – Berlaku apabila terdapat kehadiran kedua-dua
masalah pendengaran serentak iaitu pendengaran konduktif dan sensorineural
hadir Bersama
Masalah pendengaran
berlaku akibat daripada beberapa factor. Antaranya adalah factor genetik, iaitu
keturunan. Seterusnya, terkena penyakit seperti penyakit rubella yang dihadapi
oleh ibu semasa mengandungkan pesakit. Kesan penyakit ini mengakibatkan berlaku
masalah kepada anak.
Di
SMK Bukit Rahman Putra, terdapat hanya dua orang pelajar sahaja yang
dikategorikan sebagai pelajar bermasalah pendengaran. Terdapat beberapa kaedah
yang digunakan untuk megajar murid tersebut. Antaranya adalah kaedah lisan
auditori. Kaedah ini adalah kaedah proses mendengar dan bertutur serta kaedah
bacaan gerak bibir. Seterusnya, kaedah bacaan bibir. Kaedah ini sesuai
digunakan di sekolah kerana kaedah ini mampu untuk memudahkan proses
pembelajaran yang baik kepada murid-murid kerana murid-murid mudah memahami
konsepnya. Murid-murid hanya menggunakan penglihatan dengan jelas untuk
mengikuti kaedah pembelajaran ini. Kaedah yang seterusnya ia kaedah bahasa
isyarat. Guru menggunakan simbol untuk memberikan gambaran yang jelas kepada
murid terhadap sesuatu perkara.
4.5 Analisis SWOT
SWOT adalah singkatan dari
Strengths (kekuatan), Weakness (kelemahan), Opportunities (peluang), dan
Threats (halangan). Ini merupakan teknik bagi menyediakan kerangka kerja secara
sistematik bagi posisi organisasi. Kaedah ini berhubungan dengan lingkungan eksternal
dan masalah serta peluang yang dihadapi. Tujuan analisis SWOT adalah untuk
memisahkan masalah pokok dan memudahkan pendekatan strategik. Selain itu,
analisis SWOT juga dapat mengukur kelebihan dan kelemahan yang dimilikinya.
Analisis SWOT merupakan
kaedah dasar untuk menganalisis permasalahan dari empat sisi. Daripada analisis
tersebut akan didapatkan hasil akhirnya iaitu mempertahankan kekuatan dan juga
menggunakan peluang yang ada untuk menghasilkan hasil yang berpuas hati. Selain
itu, apabila mengetahui kelemahan yang terdapat dalam organisasi ini hendaklah
mengurangkan kelemahan tersebut. Analisis ini juga berguna untuk menghindari
daripada berbagai ancaman yang akan datang. Jika analisis ini digunakan dalam
kaedah yang tepat dan sesuai, kaedah ini akan membantu membangunkan organisasi
dengan cemerlang.
4.5.1 Kekuatan
Kekuatan
yang terdapat di SMK Bukit Rahman Putra adalah mempunyai bilangan guru
pendidikan khas yang mencukupi iaitu sebanyak 25 orang dan terdapat sebanyak 16
orang pembantu guru. Hal ini berlaku kerana setiap kelas akan mempunyai dua
orang guru atau seorang guru dengan seorang pembantu dalam kelas bagi membantu
dan memastikan kelas dalam keadaan terkawal. Selain itu, dalam proses
pengajaran pendidikan khas juga memerlukan alat bantu mengajar (ABM) dalam
jumlah yang banyak. Oleh itu, pembantu amat diperlukan bagi memastikan proses
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar.
Seterusnya,
mempunyai alam sekeliling dan suasana yang harmoni. Di sekolah tersebut terdapat bilik spa dan
dilengkapi dengan penyaman udara supaya pelajar dapat mengawal dan menenangkan
emosi dengan suasana yang selesa. Selain itu, terdapat juga kebun yang
disediakan untuk pelajar pendidikan khas supaya mereka dapat mempelajari dan
belajar bagaimana cara untuk menanam. Dengan aktiviti begini, pelajar dapat melindungi
hasil yang ditanam oleh mereka dan secara tidak langsung dapat mencantikkan persekitaran
di sekolah. Di samping itu, terdapat juga kelas-kelas yang dapat menonjolkan
kemahiran pelajar seperti kelas memasak, kelas bengkel motosikal, kelas
mengemas dan sebagainya.
4.5.2 Kelemahan
Antara
kelemahan pendidikan khas yang terdapat di SMK Bukit Rahman Putra ialah tidak
mempunyai mata pelajaran sains dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka.
Selepas bertemu bual dengan guru pendidikan khas, kami medapat maklumat bahawa
pendidikan khas di sekolah ini tiada mata pelajaran sains. Hal ini demikian
kerana, mata pelajaran sains merupakan satu subjek yang sangat mementingkan
kemampuan seseorang malah mata pelajaran sains juga merupakan satu subjek yang menembusi
dalam pelbagai mata pelajaran seperti kemahiran hidup, berkebun, pendidikan
jasmani dan sebagainya. Hal ini telah menyebabkan mata pelajaran sains tidak
dapat dipelajari oleh pelajar pendidikan khas.
4.5.3 Halangan
Halangan
yang dihadapi oleh kami dalam kajian ini ialah guru pendidikan khas SMK Bukit
Rahman Putra harus berhadapan dengan pelajar yang pelbagai karenah. Hal ini demikian
kerana pelajar pendidikan khas terdiri daripada pelbagai tahap kecerdasan dan
keupayaan yang berbeza-beza. Oleh sebab itu, guru-guru pendidikan khas perlu
menghulurkan usaha yang berganda kepada pelajar. Guru pendidikan khas juga perlu
mengajar mereka dengan penuh kasih sayang dan kesabaran supaya pelajar dapat
menguasai pembelajara mereka. Selain itu, guru juga perlu banyak menggunakan
bahan bantu mengajar agar pelajar dapat memperkukuhkan ingatan mereka.
4.5.4 Ruang Pembaikan
Berdasarkan
kelemahan yang dihadapi oleh SMK Bukit Rahman Putra, kami ingin mencadangkan supaya
sekolah ini membuka kelas sains supaya pelajar dapat mempelajari bidang sains
secara lebih mandalam. Hal ini demikian kerana, sains adalah cabang ilmu
pengetahuan yang mempunyai banyak ciri dan perbezaan berbanding dengan disiplin
ilmu yang lain. Sains bermatlamat untuk membuat rumusan idea, penerangan dan
pemahaman terhadap fenomena alam semula jadi. Oleh sebab itu, pendidikan khas
di SMK Bukit Rahman Putra hendaklah menambah subjek Pendidikan Sains dalam
sukatan pelajaran. Perubahan ini boleh memberi peluang kepada pelajar-pelajar
pendidikan khas untuk menguasai kemahiran saintifik yang diperlukan bagi
mengkaji dan memahami alam.
Kesesuaian
kelas bagi pelajar pendidikan khas juga perlu diambil kira dari segi keselesaan
ruang dengan bilangan murid, cahaya serta edaran udara yang mencukupi, kerusi
dan meja serta saiz dan susunan fizikalnya yang selaras dengan ukuran dan
bilangan pelajar-pelajar yang terlibat. Keadaan bilik darjah yang kurang sesuai
dan sempurna akan menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran di kelas
pemulihan akan terbantut. Oleh sebab itu, SMK Bukit Rahman Putra perlu
memperbanyakkan lagi jumlah kelas pendidikan khas supaya ia dapat mengurangkan
jumlah pelajar dalam kelas.
Selain
itu, konsep "Belajar Sambil Bermain" boleh digunakan semasa waktu
pengajaran dan pembelajaran dengan menarik minat pelajar-pelajar pendidikan
khas. Sebagai contoh, guru pendidikan khas dapat menggunakan kaedah
pembelajaran seperti melaksanakan aktiviti kumpulan di mana aktiviti ini akan
mengeratkan hubungan antara satu sama lain.
5.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, semua pihak perlulah peka
terhadap persekitaran pelajar pelbagai upaya. Kewujudan minoriti komuniti
kurang upaya di Malaysia perlu diiktiraf dan menerima kesamarataan dengan
masyarakat biasa. Sistem Pendidikan yang sedia ada perlu diperkembangkan dan
menggunakan sepenuhnya perkembangan teknologi dalam proses pengajaran dan
pembelajaran mereka. Keadaan persekitaran bagi pelajar yang berkeperluan khas
seperti mereka turut perlu diperkemaskan bagi menjamin keselesaan pelajar.
Contohnya, persekitaran kelas bagi pelajar pelbagai upaya perlu menarik dan
bilangan pelajar juga tidak terlalu ramai bagi mengelak pelajar menjadi malu
atau tertekan.
Oleh
yang demikian, kita seharusnya memberi nilai kasih sayang yang sepenuhnya
terhadap pelajar yang pelbagai upaya ini bukannya mengetepikan hak asasi
mereka. Dalam kajian ini, kami telah menemu ramah guru pelbagai upaya di SMK
Bukit Rahman Putra berdasarkan cara pengajaran di dalam kelas. Berdasarkan apa
yang ditemu ramah. Guru-guru di sekolah itu tidak menekankan para pelajar
dengan cara pengajaran melalui senang dengan aktiviti yang ceria bukannya
secara pengajaran yang sukar kerana mereka sedar bahawa potensi bagi pelajar
pelbagai upaya adalah terhad. Hal ini bagi mewujudkan keselesaan pelajar untuk
terus datang dan belajar di dalam kelas tanpa sebarang tekanan daripada pihak
guru.
Berdasarkan keratan
akhbar pada 4 September 2018, terdapat pelajar yang bergelar Orang Kurang Upaya
dalam kategori (OKU) telah mendapat anugerah pelajar terbaik dalam Sijil Tinggi
Persekolahan Malaysia (STPM). Hasil daripada kejayaan tersebut telah mendorong
pelajar itu untuk terus melanjutkan pelajaran ke Menara gading. Pelajar
tersebut ialah Abdul Hakim Abd Majid, 19 tahun yang mengalami kecacatan
pendengaran tidak menjadikan penghalang untuk dia terus berjaya melanjutkan
pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Oleh itu, guru-guru
pendidikan khas perlu memainkan peranan yang penting dalam mendidik kanak-kanak
yang istimewa ini kerana mereka juga mempunyai potensi yang tinggi untuk terus
berjaya. Guru-guru Pendidikan khas SMK Bukit Rahman Putra telah membuktikan
komitmen tinggi mereka terhadap pelajar pelbagai upaya kerana mereka telah
berjaya mewujudkan banyak kelas Mata Pelajaran Vokasional (MPV) yang mampu
untuk melahirkan pelajar yang boleh berdikari sendiri tanpa mendapat bantuan
daripada orang lain. Walaupun di SMK Bukit Rahman Putra tiada kelas pemulihan,
sikap kreatif guru yang mewujudkan kelas MPV juga mampu untuk mengajar murid
yang pelbagai upaya untuk terus berjaya dalam bidang vokasional.
6.0 Glosari
D Diskriminasi - pelayanan yang
tidak adil terhadap individu tertentu, di mana layanan ini dibuat berdasarkan
kumpulan yang diwakili oleh individu berkenaan
Diagnosis - proses mengenalpasti penyakit melalui tanda penyakit, simptom dan hasil
pelbagai langkah diagnostik.
E Eksternal - berkaitan dengan bahagian luar
I Interaksi - tindakan atau perhubungan
aktif antara satu sama lain, tindak balas antara dua pihak atau lebih.
Komunikasi ialah proses perhubungan atau dalam kalangan individu, berinteraksi
bertindak atau berhubungan secara aktif antara satu sama lain.
Intensif - dengan bersungguh-sungguh dan
terus menerus dalam mengerjakan sesuatu sehingga mendapat hasil yang baik.
Inkuiri
- proses
bertanya dan mencari tahu jawapan terhadap pertanyaan ilmiah uang diajukannya.
K Khas - tertentu untuk seseorang atau utk
sesuatu kegunaan khusus.
Koordinasi
badan - penyelarasan
gerak balas badan kita terhadap sebarang ransangan di sekeliling kita.
Kognitif
- merujuk kepada
aktiviti-aktiviti mental seperti berfikir, menganalisis, mengumpul data dan
menyelesaikan masalah.
Kreatif – proses membabitkan jumpaan idea atau
konsep baru, atau kaitan baru antara konsep atau idea sedia ada, didorong oleh
proses sama ada sedar atau luar sedar.
Kritis – analisis
bermatlamat yang dilakukan terhadap fakta untuk membentuk suatu penaakulan.
Kompleks –
merupakan sesuatu perkara yang rumit atau sulit.
L Literasi - keupayaan membaca, menulis,
dan memahami perkataan ayat yang mudah dan kompleks dalam Bahasa Malaysia.
M Makhluknya
- merujuk kepada
manusia yang diciptakan oleh pencipta kita yang diberi akal fikiran.
Metakognitif
- proses pemikiran dimana kita berfikir sama ada
kita mengetahui atau tidak mengetahui.
Menginterprestasikan - usaha
mengungkapkan semula mesej dalam bahasa sumber ke dalam bahasa sasaran, yang
dibuat dalam bentuk lisan atau isyarat.
N Nasional - berkaitan dengan bangsa
sendiri, kebangsaan dan identiti.
Numerasi - keupayaan untuk melakukan
operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah.
O Optima - kedudukan yang terbaik atau
paling menguntungkan (bagi sesuatu keadaan, pengeluaran, perkembangan)
P Pasca - bentuk terikat sesudah.
Pragmatik - cabang linguistik yang mempelajari hubungan antara konteks luar bahasa dan maksud tuturan. Konteks luar
bahasa ialah unsur di luar tuturan yang mempengaruhi maksud tuturan.
Pendidikan
inklusif - pendidikan
yang diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar
bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar
oleh guru biasa.
Pendidikan
pemulihan - usaha-usaha untuk membaiki sesuatu kekurangan dan membetulkan sesuatu
yang tidak betul.
Psikomotor - (Psi) bkn pergerakan
tubuh yg berkaitan dengan aktiviti mental.
S Saintifik - ialah mengikut kaedah sains;
teratur atau bersistem seperti ilmu sains.
Sensori
- Ransang yang
hadir dari dalam ataupun luar tubuh badan. Dengan kata lain ia juga diertikan
sebagai deria.
Sistematik - Merupakan
segala usaha untuk menghuraikan dan merumuskan sesuatu dalam hubungan yang
teratur dan logik sehingga
membentuk suatu sistem yang bermaksud
secara sempurna, menyeluruh, bersepadu, mampu menjelaskan rangkaian sebab
akibat berkaitan objeknya.
Subsistem - Subsistem
ialah sistem di dalam suatu system. Ia bermaksud sesuatu sistem yang berada
pada lebih dari satu tingkat.
T Terbantut - terhalang atau tersekat lalu
tidak dapat diteruskan, tidak tumbuh, tidak berkembang, tidak mencapai
kemajuan.
7.0 Rujukan
Adam
Salleh. (2003). Orang Cacat Masih Terpinggir. Utusan Malaysia (atas talian)
diperolehi pada Mac 26, 2019 daripada http://utusan.com.my
Adda
Nazari (2012) Definisi Masalah Pembelajaran. Dicapai pada Mac 28, 2019,
daripada https://zaihanmathussin91.wordpress.com/about/definisi-masalah-pembelajaran/
Asmahanim Amir. (2018) Pelajar Terbaik STPM
Kategori OKU Daftar di UKM (atas talian) diperolehi pada Mac 31, 2019 daripada http://www.ukm.my/news/Latest_News/pelajar-terbaik-stpm-kategori-oku-daftar-di-ukm/
Mohd
Sharani Ahmad. (2006). Mengurus
Kanak-kanak Yang Susah Belajar. Batu Caves: PTS Profesional Publishing Sdn.
Bhd.
Sue
Tiha. (2011). Pengurusan Murid
Pelbagai Upaya. Dicapai pada Mac 25, 2019,
daripada https://www.scribd.com/doc/46991216/20100405150416EDU3034-Bab-11-Pengurusan-Murid-Pelbagai-Upaya
The
Tulip Biru. (2017). Pelan Strategik Program Pemulihan Khas. Dicapai pada Mac
30, 2019, daripada https://www.scribd.com/document/345262961/PELAN-STRATEGIK-Program-Pemulihan-Khas-2017
Peta Minda
Rumusan
Bab pengurusan murid
pelbagai upaya ini membincangkan mengenai pengurusan pelajar yang bekeperluan
khas. Topik ini ia menceritakan mengenai program pemulihan dan pengayaan yang
diadakan untuk pelajar bekeperluan khas ini belajar di sekolah. Selain itu,
terdapat juga pelbagai jenis pelajar yang bekeperluan khas iaitu pelajar yang
mengalami masalah kurang upaya, fizikal, masalah penglihatan, masalah
pertuturan, masalah pendengaran dan juga masalah pembelajaran. Pengurusan murid
pelbagai upaya berfokus kepada murid yang berkeperluan khas atau lebih dikenali
sebagai pelajar yang kurang berupaya (OKU). Pengurusan ini banyak berfokuskan
kepada pengurusan pembelajaran pelajar yang berkeperluan khas. Pendidikan khas
bukan sahaja perlu diketahui oleh golongan yang terlibat bersama mereka sahaja,
tetapi juga setiap lapisan masyarakat di sekeliling. Bab ini juga menceritakan
tentang sembilan jenis kecerdasan berdasarkan teori yang diperkenalkan oleh
Howard Gardner.
Salah satu perkara penting yang
dibincangkan dalam bab pengurusan murid pelbagai upaya ialah mengenai progam
pemulihan. Program pemulihan ini merupakan satu program penambahbaikan bagi pelajar
yang mempunyai masalah 3M iaitu masalah membaca,menulis dan mengira. Program
ini telah dijalankan di kebanyakan sekolah di Malaysia bagi membantu pelajar
yang tercicir atau mempunyai masalah agak lambat untuk belajar. Program
pemulihan ini juga berpegang kepada prinsip menyelesaikan masalah seawal
mungkin bagi mengelakkan masalah pelajar menjadi lebih kronik. Program
pengayaan pula merupakan program yang memenuhi keperluan pelajar seperti
pelajar teknik dan vokasional. Contoh aktiviti pengayaan ialah pertanian dan
juga masakan.
Selain itu, kita lihat pula kepada
jenis-jenis pelajar yang bekeperluan khas iaitu pelajar mengalami masalah
kurang upaya dari segi fizikal, masalah pendengaran, masalah penglihatan,
masalah pertuturan dan juga masalah pembelajaran. Program pemulihan dan
pengayaan yang disediakan di sekolah ini diadakan untuk membantu para pelajar
yang bekeperluan khas seperti ini. Sebagai contoh, pelajar yang pintar cerdas
ini merupakan pelajar yang mempunyai tahap kecerdasan atau IQ yang tinggi
berbanding dengan rakan sebaya yang lain. Kepintaran mereka mudah dikenalpasti
sejak di peringkat prasekolah dan sekolah rendah lagi. Golongan seperti ini
memerlukan perhatian yang berbeza dariapada guru. Pelajar disleksia pula ialah
pelajar yang menghadapi masalah membaca yang sabgat serius atau lebih dikenali
sebagai buta huruf. Mereka memerlukan perhatian yang lebih daripada para guru
untuk membimbing mereka untuk belajar. Golongan autism pula mempunyi masalah
kecelaruan neorolgikal otak yang menyebabkan mereka mudah
berhalusinasi.Ketiga-tiga golongan ini memerlukan cara pendekatan yang berbeza
oleh guru untuk belajar . Pemerhatian yang lebih oleh guru haruslah diberikan
kepaa mereka agar mereka tidak ketinggalan dalam pelajaran.
Di samping itu,di dalam bab ini juga
turut menerangkan mengenai 9 teori kecerdasan Howard Gardner. Setiap individu
mempunyai kelebihan dan juga jenis kepintaran yang berbeza.Jenis jenis
kecerdasan yang dinyatakan ialah logik matematik, verbal-linguistik, kecerdasan
interpersonal, kecerdasan intrapersonal, kecerdasan eksistensialis, kecerdasan
naturalis, kecerdasan muzik, kecerdasan ruang spatial dan juga kecerdasan
kinestetik. Setiap individu boleh mempunyai lebih dari satu kecerdasan yang
dinyatakan yang membuatkan sesorang individu itu berbeza daripada individu yang
lain.
Kesimpulannya,
faktor untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam akademik bukanlah sesuatu
yang mudah, lebih-lebih lagi pelajar yang bekeperluan khas. Banyak halangan dan
rintangan yang perlu mereka tempuhi untuk mencapai impian mereka. Setiap
pelajar mempunyai tahap keupayaan dan juga jenis kecerdasan yang berbeza. Guru
memainkan peranan yang penting di sini bagi memahami tahap keupayaan pelajar
yang berbeza dan sesuaikan dengan gaya pengajaran dan pembelajaran yang sesuai
dengan pelajar terbabit. Perancangan yang rapi oleh guru dan juga kreativiti
guru amatlah penting bagi memastikan golongan pelajar bekeperluan khas ini
mendapat hak yang sama rata untuk belajar.
Comments
Post a Comment